Pablo Andres, een van de meest gevolgde Belgen op TikTok: “Ik vind mezelf graag opnieuw uit”

Films | De Franstalige Brusselse komiek Pablo Andres maakte bij onze landgenoten naam met het programma ‘Le Grand Cactus’ en video’s over de Rode Duivels, en heeft nu de kaap van een miljoen volgers gerond op TikTok. Hij is daarmee een van de meest gevolgde Belgen op het videoplatform. Redenen genoeg om hem een paar vragen te stellen.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Hoe heb je het platform gevonden?

Pablo Andres: “Net zoals veel mensen heb ik tijdens de eerste lockdown de app geïnstalleerd en en talloze video’s bekeken. Pas een jaar later heb ik me ook aan eigen video’s gewaagd. Ik ben altijd geïnteresseerd in nieuwe communicatiemiddelen en het ontdekken van manieren om mensen aan het lachen te brengen. Mijn hele carrière lang schipper ik al tussen verschillende media. Eerst het podium, dan de radio, dan de televisie, dan Facebook… Ik probeer me altijd aan te passen aan wat er leeft.”

Is TikTok een inspiratiebron geworden voor je?

Pablo: “De app zit vol creatievelingen. Het is mogelijk om ontspannen content te maken zonder veel budget. De mogelijkheden zijn enorm en het is voor iedereen toegankelijk. Net daarom werkt het zo goed. Ik heb het geluk gehad dat ik op een format stootte dat aansloeg. Ik heb de tijd genomen om mijn eigen ding te zoeken. De ene danst, de ander kookt… ik heb vooral geprobeerd om verder te bouwen op wat ik al deed.”

Veel van je video’s maken gebruik van een greenscreen waarop een beroemdheid geplaatst wordt, waar je dan grappen over maakt.

Pablo: “Inderdaad, dat helpt me video’s maken. Ik houd me eraan om de filmpjes niet langer dan een minuut te maken. Dankzij die greenscreen kan ik meteen to the point komen. Die techniek is trouwens een van de grootste pluspunten van de app, want vroeger kroop er erg veel werk in om zo’n greenscreen te doen slagen. Dat is wat me zo aantrekt: experimenteren en een formule vinden die me ligt. Ik analyseer een medium en vind erin wat voor mij werkt. Daarna kan ik wel enkele ingrediënten veranderen, maar het komt nog steeds op dezelfde manier samen. Eens je een format hebt dat werkt, begrijpen mensen meteen wat je doet en zullen ze benieuwd zijn om door te klikken. Dan ben je vertrokken.”

Enkele van je video’s zijn viraal gegaan en hebben miljoenen views verzameld.

Pablo: “Ook dat vind ik geweldig aan TikTok. Je kan makkelijk een publiek over de grens bereiken. Slechts 17 procent van mijn volgers op TikTok zijn Belgen. 60 procent zijn Frans en dan zijn er nog Canadezen, Senegalezen, Malinezen… Als ik niet viraal was gegaan, had ik hen nooit bereikt. Hopelijk ontdekken ze zo meer van mijn werk, zoals dat indertijd ook met mijn Facebookvolgers gebeurde. Zo krijg ik uiteindelijk zalen gevuld.”

Zijn zo’n apps volgens jou een manier voor artiesten om zich op een nieuwe manier uit te drukken?

Pablo: “Een artiest is eigenlijk per definitie iemand die zichzelf in vraag stelt. Dat moet, anders word je een karikatuur van jezelf. Ik zie het als een spelletje, een nieuwe manier op hapklaar comedy te brengen.”

TikTok krijgt ook vaak kritiek en wordt soms afgedaan als een app voor kinderdansjes. Is jouw ervaring anders?

Pablo: “Ja, helemaal anders. Je komt er van alles tegen. Zo’n 75 procent van de gebruikers zijn tegenwoordig ouder dan 25 jaar. Het hangt eigenlijk allemaal af van hoe je de app gebruikt. Alle sociale media worden eerst bekritiseerd, maar uiteindelijk draaien velen wel bij. Ook ik als 41-jarige laatbloeier moet mee zijn met mijn tijd.”

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top