In gesprek met Céline Sciamma, regisseur van ‘Petite Maman’ en ‘Portrait de la jeune fille en feu’
Door Pickx
Deel dit nieuws
U heeft de Joseph Plateauprijs gewonnen. Wat doet dat met u?
Céline Sciamma: “Het is altijd leuk om erkend te worden, maar het is niet waar ik voor leef. Ik ben hier vooral om mensen te ontmoeten die de cinema tot leven brengen. Ik ben hier niet om een film te presenteren, maar wel om de activisten van de filmwereld te zien.”
Een prijs in ontvangst nemen voor uw hele oeuvre moet toch flatterend zijn?
Sciamma: “Ja, dat is het zeker. Toen ik zag welke talenten de prijs voor mij hebben gekregen, was ik wel in de zevende hemel om ook op die lijst te mogen staan. Dat ik de prijs krijg nu ik vijf films heb gemaakt, is een blijk van steun, een aanmoediging om verder te gaan.”
Op het filmfestival van Gent wordt uw nieuwste film ‘Petite Maman’ vertoond, waarin een klein meisje haar moeder ontmoet op dezelfde leeftijd. U werkte dus met twee jonge actrices, Joséphine en Gabrielle Sanz. Hoe pakte u dat aan?
Sciamma: “Met jonge mensen werken ligt aan de kern van wat ik doe. Ze hebben een zware taak. Ze moeten tegelijk leren om te acteren voor de cinema en deel te nemen aan een filmtaal, en dat terwijl ze de druk van de verantwoordelijkheid over het project op hun schouders dragen. Het was een plezier om te zien. Een film komt tot leven dankzij de acteurs, in dit geval zagen we ook de acteurs groeien. Je ziet hen beter en zelfstandiger worden. Ik heb zelf geen kinderen, maar ik werk wel graag met hen. Eigenlijk ga ik met hen op dezelfde manier om als met volwassenen. Het is tegelijk een plezier en heel ontroerend om jonge artiesten aan het werk te zien.”
Zijn ze opener dan volwassen acteurs?
Sciamma: “Alles hangt altijd af van de film zelf. In mijn geval schrijf ik films met hoofdrollen specifiek voor kinderen, dus de hele film is errond gebouwd. Ik vind ook dat kinderen natuurlijker spelen dan volwassenen. Daarom repeteer ik ook weinig. De casting verloopt heel snel en ik laat niet veel kinderen auditie doen. Voor ‘Petite Maman’ heb ik bijvoorbeeld enkel Joséphine en Gabrielle overwogen. Ik heb er altijd het volste vertrouwen in dat kinderen zullen weten hoe ze moeten spelen, als je hen er de juiste ruimte voor geeft. Het grootste obstakel is altijd de tijd, want we kunnen hen maar drie uur per dag aan het werk zetten. Dat is niet meer dan normaal, maar voor een regisseur betekent dat dat je heel praktisch en doelgericht moet werken.”
Werkt u met een kleiner team om hen niet te veel af te schrikken?
Sciamma: “Voor ‘Tomboy’ hebben we dat gedaan, maar ‘Petite Maman’ is een studiofilm die helemaal gedraaid is in decors. Daar komt nu eenmaal een groter team bij kijken. Maar dat creëert ook net een ludieke speelplaats, waar de kinderen zich helemaal kunnen uitleven. En dat zorgt in deze film voor iets unieks.”
‘Petite Maman’ is een film die zich zowel tot volwassenen als tot kinderen richt, wat voor u een primeur is. Welke uitdagingen brengt dat met zich mee?
Sciamma: “Ik kon teruggrijpen naar mijn ervaring met de film ‘Ma vie de courgette’, die ik mee heb geschreven. Het is een animatiefilm die me echt heeft veranderd. Dat proces heeft me geleerd om voor alle leeftijden te schrijven en heeft ook in het algemeen mijn schrijfstijl beïnvloed. Voor ‘Petite Maman’ heb ik daarop verder gebouwd. Het idee was om een plaats en tijd te creëren die voor iedereen herkenbaar is. Het is niet duidelijk in welk tijdperk de film zich precies afspeelt, ik wilde dat de film zich eender wanneer in een tijdspanne van ruim 50 jaar kon afspelen. Een kind van de jaren 50 zal zich er dus aan kunnen spiegelen en een kind van vandaag ook. Om een voorbeeld te geven: de schoenen die een van de kinderen draagt lagen in 1955 al in de rekken en zijn nu nog steeds te koop. Die illusie van een universele jeugd wilde ik opwekken. Daarnaast is er natuurlijk een magisch element in het verhaal die ervoor zorgt dat het meisje haar moeder als kind kan ontmoeten.”
Lukas Dhont heeft u de prijs overhandigd. Bent u vertrouwd met zijn werk?
Sciamma: “Ja, en ik was blij om hem te ontmoeten. Ik heb zijn tweede film, die het festival heeft geopend, nog niet gezien, maar wel zijn vorige. En we hadden veel te vertellen tegen elkaar!”
Jullie werken rond dezelfde thematiek.
Sciamma: “Ja, dat klopt. En hij houdt er net als ik van om de kleine momenten te benadrukken. Ik ontdek graag het werk van de nieuwe generatie.”
Jullie dragen duidelijk ook het onderwerp van de jeugd in jullie hart. Wat maakt van het kind zijn zo’n interessant onderwerp voor de cinema?
Sciamma: “Voor mij gaat het over de specifieke manier waarop kinderen kijken naar wat er rond hen gebeurt en de manier waarop ze de wereld proberen te begrijpen. Een kind kijkt naar zijn ouders en probeert het raadsel op te lossen over wat het betekent om te leven. De blik van een kind is tegelijk existentiëel en afhankelijk. Wat mij interesseert, is de spanning tussen beide. Mijn personages kijken altijd naar de wereld vanuit een uniek standpunt.”
Wordt het standpunt van een kind volgens u nog te vaak genegeerd in de cinema?
Sciamma: “Ja, en ik wil zelfs verder gaan: kinderen worden als burgers niet echt als hun eigen sociale klasse beschouwd. Onze hoop voor de toekomst ligt in hun handen en dat voel je in elke beslissing die wij voor hen nemen. Dan spreek ik vooral vanuit een Europees standpunt, want door met deze film de wereld rond te reizen, heb ik gezien dat het elders anders kan.”
Uw films focussen ook vaak op vrouwelijke hoofdrollen.
Sciamma: “Ik zou me niet kunnen inbeelden dat ik dat niet doe. Het zijn nu eenmaal die personages die ik in beeld wil brengen. Er is een enorme nood aan representatie, dus ik ben blij dat ik die neiging al heb. Mijn werk beantwoordt aan een universele vraag om meer feministische cinema.”
In een persconferentie die u gaf op de BAFTA’s zei u dat het Britse publiek en de Britse filmwereld u het best verstaan. Was dat een manier om het publiek voor u te winnen of meende u dat echt?
Sciamma: “Nee, dat was echt gemeend. Vaak praat ik meer in het Engels dan in het Frans over cinema. Maar niet alleen in Engeland is dat het geval, ook in Nederland of de Verenigde Staten heb ik vaak lange gesprekken met het publiek. De filmcultuur is er nu eenmaal anders. En het is ook waar dat mijn films vaak herkenbaar aanvoelen voor Angelsaksisch publiek. Dat is deels te wijten aan het feit dat men me daar laat nadenken over film. Groot-Brittannië zorgt voor kansen, zoals bijvoorbeeld met de BAFTA’s, en daar ga ik altijd met plezier op in.”
Hoe zien uw toekomstige projecten eruit?
Sciamma: “Momenteel ben ik vooral op de baan. Ik doorkruis Europa en probeer zo veel mogelijk studenten te ontmoeten, dat is ook waarom ik naar Film Fest Gent kom. En ik neem de tijd om na te denken over mijn volgende film, er ligt nog niets vast.”
‘Portrait de la jeune fille en feu’ is nu beschikbaar in de Pickx VOD-catalogus.
Gerelateerde onderwerpen
Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.
Lees meer over Films
-
‘Ik vraag het aan’ keert terug met meer onroerende verhalen en covers
‘Ik vraag het aan’, het VRT 1-programma waarin Niels Destadsbader BV’s verrast met unieke versies van de nummers die het meest voor hen betekenden, is terug. Vanaf 8 januari krijg je nieuwe afleveringen voorgeschoteld van het programma dat wil ontroeren en je nieuwe muziek wil laten ontdekken.
-
Win 20x2 tickets voor de thriller Flight Risk
Zin in anderhalf uur gratis spanning? Neem deel aan onze wedstrijd en probeer 2 tickets te winnen voor de film Flight Risk met Mark Wahlberg. Zet je maar alvast schrap!
-
Ambiguïteit en onmacht in ‘Liar’ (Pickx+)
In de dramaserie ‘Liar’, vanaf vandaag te zien op Pickx+, weet je niet wie je kan geloven. Wanneer een lerares een chirurg beschuldigt van verkrachting, gaan de poppen aan het dansen.
-
Nu op Pickx+: het Schotse drama 'Mayflies'
De tweedelige Britse televisieserie ‘Mayflies’ geeft een hartverscheirende inkijk in een innige vriendschap die op een ultieme manier op de proef gesteld wordt. De eerste aflevering is vanavond te zien op de zender Pickx+.
-
Wie zijn de topfavorieten op de 82ste Golden Globes?
In de nacht van 5 op 6 januari zetten de Golden Globes het beste van wat afgelopen jaar op het grote en kleine scherm passeerde, in de bloemetjes. Wie gaat er met de eer lopen op deze prestigieuze awardshow? Dat kom je live en exclusief te weten op Pickx+ en Pickx Showcase.
-
Zing de oudejaarsnacht in met de ‘Studio 100 SingAlong’
Net na de uitzending van de ‘Studio 100 Kids Party’ op Pickx+, is het aan de volwassenen om nostalgisch het nieuwe jaar in te zetten met de ‘Studio 100 SingAlong’.
-
Internationale blockbusters en Vlaamse topfilms in de VOD-catalogus in januari
In de eerste maand van het nieuwe jaar kan je nagenieten van de feestdagen met de Proximus VOD-catalogus. Daar vind je in januari alweer heel wat nieuw voer voor een onderhoudende filmavond.
-
Vier het nieuwe jaar met je favoriete helden van Studio 100 met de ‘Studio 100 Kids Party’
Een nieuw jaar betekent ook een nieuwe Studio 100 Kids Party! Dit jaar kunnen de jongste kijkers genieten van een kleurrijk feest vol verrassingen om 2025 in te luiden.
-
Sciencefiction, mysterie en drama in de tv-optie Pickx Mix in januari
Proximus-abonnees met de tv-optie Pickx Mix kunnen in de maand januari weer uitkijken naar nieuw kijkvoer. Zo is er prikkelende scifi, Australisch-Britse misdaadkomedie en reality over een schattenjacht. Onze kijktips!
-
Deze films en series zijn nieuw op de streamingdiensten in januari
Het nieuwe jaar start met een knaller, en heel wat nieuw kijkvoer op de streamingdiensten Netflix en Disney+. Dit zijn onze streamingtips voor de maand januari.
-
Volg de 82ste Golden Globes live op Pickx+
De Golden Globes bekronen andermaal de crème de la crème van de film- en televisiewereld. Beleef dit prestigieuze evenement live en exclusief op Pickx+ en Pickx Showcase. Volg in de nacht van 5 op 6 januari 2025 de hoogtepunten van deze 82ste editie. Host Sverre Denis, met aan zijn zijde filmkenners Katja Retsin en Sylvia Van Driessche, voorzien de ceremonie vanuit de studio van Pickx+ van de nodige commentaar.
-
‘Squid Game’ seizoen 2 op Netflix belooft nog meer dystopische horror
Nadat het eerste seizoen van de Zuid-Koreaanse serie 'Squid Game' de meest bekeken titel ooit op Netflix werd, was het onvermijdelijk dat er een tweede seizoen zou komen. Het vervolg is zo mogelijk nog donkerder en kritischer voor de consumptiemaatschappij dan het eerste deel.
-
Dit heeft de Pickx Mix VOD-catalogus in petto in januari
Proximus-abonnees met de tv-optie Pickx Mix kunnen in de eerste maand van 2025 alweer genieten van gloednieuwe, spannende en exclusieve films. Dit zijn onze kijktips voor januari.
-
In januari laat Pickx+ zowel de detective als het muziekbeest in jou los!
De exclusieve zender Pickx+ pakt in januari uit met een gevarieerd feestmenu bestaande uit beklijvend drama, intrigerend mysterie en de uitreiking van de MIA’s. Een overzicht van het nieuwe kijkvoer dat je in januari op Pickx+ kan ontdekken.
-
Kerst met een non op een Vespa in de ‘Sister Boniface Mysteries’ kerstspecial
Voor een humoristisch en ongewoon kerstverhaal moet je op kerstavond bij BBC First zijn, want daar wordt de nieuwe kerstspecial van de serie ‘Sister Boniface Mysteries’ uitgezonden. Lorna Watson is terug als de Vespa-rijdende en misdaden oplossende non.
-
‘Ferry 2’ (Netflix): De drugsbaron is nog niet uitgeteld
Het ‘Undercover’-universum wordt nog wat verder uitgebreid met ‘Ferry 2’, na ‘Ferry’ en ‘Ferry: De Serie’ al de derde spin-off van de Belgisch-Nederlandse misdaadserie. Opnieuw zoomen we in op het immer populaire personage Ferry Bouman (Frank Lammers), deze keer na de gebeurtenissen van ‘Undercover’.
-
Gezelligheid, een vleugje nostalgie en winters kokerellen in ‘Guten Appetit’!
In ‘Guten Appetit’ ontvangen topchefs Jeroen De Pauw en Wim Ballieu zes bekende Vlamingen in een Zwitserse chalet voor een gastronomische week vol verrassingen en nostalgie. De gasten beleven een culinaire reis die dierbare herinneringen oproept en nieuwe vriendschappen smeedt.
-
Nieuw in de VOD-catalogus: drama en spanning in ‘Race for Glory: Audi vs. Lancia’
‘Race for Glory: Audi vs Lancia’, geregisseerd door Stefano Mordini, neemt ons terug naar 1983, een jaar waarin de strijd tussen het Duitse Audi en het Italiaanse Lancia hoog oplaaide in de wereld van rallysport. Deze meeslepende film verkent de intense competitie die verder ging dan technische snufjes, en waarin elke race het verschil kon maken tussen glorie of verdoemenis.
-
Nieuw: een duistere zoektocht in ‘Dark City: The Cleaner’
In ‘Dark City: The Cleaner’ gaat een beruchte seriedoder op zoek naar een moordenaar die hem lijkt na te bootsen. Deze Nieuw-Zeelandse serie is een uitstekende kijktip voor elke fan van gitzwarte mysteries. Je ziet het nu op STAR Channel, beschikbaar in de tv-optie Pickx Mix!
-
Volg de uitreiking van de European Film Awards live, enkel op Pickx+
Voor de 37ste keer worden op 7 december de European Film Awards uitgereikt in het Kultur- und Kongresszentrum in Luzern. Het is de eerste keer dat de prestigieuze ceremonie plaatsvindt in Zwitserland. Je volgt het live op Pickx+.