Muziek |
Januari was een maand van muzikale hoogtepunten en prestigereleases. Zoals elke maand somt Pickx de hoogtepunten die je niet mocht missen nog eens op.
Dat Stromae en Pommelien Thijs de winnaars waren van de jongste editie van de MIA’s, moeten we je waarschijnlijk niet meer vertellen. De hoogmis van de Vlaamse muzieksector verliep dit jaar in stijl, vanaf de spectaculaire opener van Oscar and the Wolf (die jammer genoeg geen prijzen pakte) die op de hoogste bol van het Atomium zijn strijdlied ‘Warrior’ bracht tot de staande ovatie voor Hugo Sigal en het eerbetoon voor Nicole Josy. Op Pickx+ was niet alleen de liveshow te volgen, maar werden kijkers ook getrakteerd op een preshow en een aftershow gewijd aan de sectorprijzen.
Een nieuwe prestigereeks, een samenwerking tussen de VRT en de RTBF, kwam eindelijk op de buis. Na een voorsmaakje op Film Fest Gent waren we warm voor ‘1985’ van scenarist Willem Wallyn en regisseur Wouter Bouvijn. Drie jongeren trekken daarin van het landelijke Lovendegem naar Brussel. Radiomaakster Vicky gaat er studeren, Marc en Franky beginnen bij de rijkswacht. De twee jongens komen elk op hun manier in iets te diep water terecht.
‘1985’ volgt drie fictieve hoofdpersonages, maar tegen een historisch accurate achtergrond van een corrupt korps, stijgend geweld en schandalen. Het is verre van een documentaire, aangezien de focus ligt op hoe de drie personages zich in die wereld een weg banen, maar wel een serie die de vinger op de wonde legt van een pijnlijke periode in onze geschiedenis.
Bekijk ‘1985 op zondag om 20u50 op Eén of waar je ook bent via Pickx.be of de Pickx-app.
Zangeres Miley Cyrus keerde op 13 januari terug naar het toneel met de eerste single van haar aangekondigde album. Dat zou in maart van dit jaar in de rekken moeten liggen. ‘Flowers’ brak intussen een prestigieus record. Het is het nummer dat in een week tijd het meest gestreamd werd op Spotify (96.032.624 keer, volgens Guinness World Records). Daarmee werd Adèle met ‘Easy on Me’ vlotjes van de troon gestoten.
En een week later bevestigde ze nog eens haar record. Jawel, Miley Cyrus overtrof zichzelf met meer dan 115 miljoen streams in een week tijd.
Het succes van ‘Flowers’ valt misschien wel te verklaren door het feit dat het volgens fans gaat over een onversneden revenge song, in dezelfde lijn als Shakiras ‘BZRP Music Session #53’. De tekst zou namelijk harde waarheden bevatten over haar stukgelopen relatie met Liam Hemsworth.
Het goede nieuws: Madonna komt naar België voor een show in het Sportpaleis! Het slechte nieuws: de tickets vlogen in een mum van tijd de deur uit. Maar er is nog wat goed nieuws: er werd al een tweede show aangekondigd! Op zaterdag 21 en zondag 22 oktober zal de Queen of Pop het beste van zichzelf geven in het Sportpaleis met haar ‘Celebration Tour’, waarin alle hoogtepunten van haar 40 jaar durende carrière aan bod komen.
Wie erbij wil zijn en de best mogelijke zitjes wil, moet daar wel wat geld voor ophoesten. De goedkoopste tickets kosten slechts 45,50 euro, maar wie vlakbij het podium wil zitten, moet daar 324,70 euro voor overhebben. En dan zijn er nog de packages, waarmee je wat merchandising krijgt en binnen mag op een receptie vooraf, maar waar je wel per ticket meer dan 600 euro lichter voor wordt. Superfans van de Amerikaanse ster – nog steeds de best verkopende soloartieste aller tijden – hebben het er in elk geval voor over.
Jammer voor publiekslievelingen The Starlings, die één puntje achter de winnaar strandden in de Belgische preselecties, maar het is wel degelijk Gustaph die ons land zal vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival in Liverpool met zijn lied ‘Because of You’, dat Feestelijk, campy en helemaal Eurosong klinkt.
Gustaph is het alter ego van zangdocent Stef Caers. Die heeft als zangcoach en als achtergrondzanger al een lang palmares op en naast het podium. Als achtergrondzanger van Sennek en van Hooverphonic stond hij zelfs al twee keer op het Eurovisiesongfestival. We sturen dus ervaring naar Liverpool, en dus misschien wel de juiste formule om indruk te maken.
In de geschiedenis van film, televisie en computerspelletjes is gebleken dat een populaire gamefranchise naar het witte doek of het kleine scherm vertalen niet altijd een succesrecept is. Integendeel zelfs, veel filmversies van spelletjes zijn notoire flops. Maar het tij is misschien wel aan het keren. Na het puik onthaalde ‘Arcane’, over personages uit ‘League of Legends’, moest ‘The Last of Us’ de serie worden die demonstreert dat gameadaptaties wel degelijk kwaliteit kunnen leveren.
En of dat een succes was. De serie is een ongezien succes en wordt niet alleen door critici, maar ook door de grootste fans van de spelserie met open armen ontvangen. HBO leverde volgens kenners de beste gameadaptatie ooit af. Pedro Pascal en Bella Ramsey geven hun eigen invulling aan de personages Joel en Ellie, en doen dat met verve. Het verhaal sluit vrij nauw aan bij het eerste spel uit 2013, dat op zich al heel filmisch is, maar bevat toch net genoeg verschillen om interessant te blijven voor wie dat al vanbuiten kent. Volgens het boekje, met andere woorden!