dEUS doorbreekt tien jaar radiostilte met nieuw album: “Een meesterwerk”
Door Pickx

Deel dit nieuws
“dEUS’ beste werk in jaren”, oordeelt Het Nieuwsblad. “Waren de jongste twee platen telkens labeuren van lang jammen, puzzelen en polijsten, dan wilde Barman het deze keer ruw rond de randen. (…) Fuck zeg, hoe spannend gaan die straks live klinken?”
“Alleen al de titeltrack van ‘How To Replace It’ bewijst dat de band rond Tom Barman nog steeds tot het beste behoort wat dit land op muzikaal vlak te bieden heeft”, zo opent Het Belang Van Limburg zijn lofzang. “Fijn om te kunnen melden dat dEUS een kleine dertig jaar na het baanbrekende debuut ‘Worst Case Scenario’ nog steeds spannend, verrassend en relevant uit de hoek weet te komen.”
“Na de vorige pauze duurde het drie platen voor dEUS weer piekte met ‘Keep You Close’, maar in dit geval is het er meteen stevig op. (…) Het klinkt direct typisch dEUS: elke song heeft een goed geraamte, dat dan ingekleurd wordt met wat maar voorhanden is, tot castagnetten, een mandoline en zelfs een fadogitaar toe”, gaat de krant verder.
Allersterkste plaat sinds de eeuwwisseling
Vrijwel alle nationale media zijn unaniem lovend. “Magnifiek!”, concludeert Humo. “‘How To Replace It’ (de song) is met paukenslag, trompet, hoorn, strijkers (en met Tom Barman die aan het eind ‘Now break it up!’ roept) hun beste opener sinds ‘Pocket Revolution’ begon met ‘Bad Timing'.”
“Een sterk werkstukje dat de beste karakteristieken van de groep elegant tegen het licht houdt”, opent muziekjournalist Gunther Van Assche van De Morgen zijn recensie. “De plaat is amper vijf minuten ver en je hangt al onverbiddelijk in de touwen. Bombastisch? Hell yeah. Maar de repeatknop lonkt evengoed.” Van Assche sluit dan ook af met dezelfde vaststelling als zijn concullega’s: “Hun allersterkste plaat sinds de eeuwwisseling.”
De Tijd heeft het vooral over wat de band – wiens hoogdagen lang achter de rug liggen – nog te bieden heeft aan “jonge muziekliefhebbers die massaal ge-autotunede hiphop, R&B- en pophits streamen en de selfiecultuur omarmen”. De authenticiteit en het dwarse DNA van de band is lovenswaardig, zo klinkt het, maar is dEUS niet vooral een nostalgietrip voor boomers geworden, in een wereld die geregeerd wordt door big tech en social media? Niet helemaal, besluit De Tijd: “Het nieuwe album zal in de eerste plaats generatiegenoten aanspreken, toch raden we ook millennials en Gen Z'ers aan ‘How To Replace It' een kans te geven.” Wat de plaat zelf betreft, is de teneur van de financieel-economische krant positief: “‘How To Replace It' combineert de rauwheid van korte studiojams met een langer schaafproces. Dat levert intense en gesofisticeerde songs op.”
Cultuurmagazine Focus Knack ten slotte is zowat het enige Belgische medium dat iets gematigder klinkt in zijn oordeel: “Het omslachtige ‘Le Blues Polaire’ beklijft weinig”, laat Kurt Blondeel een kritische noot vallen. “Al bij al geen daverende, wel een degelijke dEUS”, is de eindconclusie.
Grootse groeidiamant
Ook bij de internationale vakpers is de teneur overwegend positief. Het Britse muziekmagazine Clash ziet in “één van de eerste Belgische rockbands die echt internationaal doorbrak” een “progressieve kijk op gitaarmuziek zonder grenzen”. “Op 'How To Replace It', een plaat die in alle opzichten groots aanvoelt, ziet dEUS zijn verleden onder ogen en weigert zich erdoor te laten insluiten.”
De Duitse uitgave van muziekblad Rolling Stone geeft het album vier sterren: “Chapeau!”, klinkt het. De Franse uitgave van het blad geeft een half sterretje minder, terwijl het Nederlandse muziektijdschrift OOR de plaat omschrijft als “een nieuw meesterwerk” en “een groeidiamant van jewelste”. Hun conclusie: “dEUS is terug en blijkt in topvorm.”
‘How To Replace It’ is nu uit. De band speelt op 14, 15, 16 en 17 maart in de Brusselse Ancienne Belgique. Op 25 juni speelt dEUS op Live is Live en op 15 juli op Dour.
Lees meer over Muziek
-
Win een Marshall Bluetooth Speaker voor een zomerse Les Ardentes-vibe
De festivalzomer is uit de startblokken geschoten! En dat is ook urban muziekzender Trace Urban niet ontgaan. Tijdens en na het festival Les Ardentes zenden ze verschillende muziekvideo’s uit van artiesten die het podium betreden op de festivalsite in Luik. Van plan om gretig mee te zingen en te dansen voor je beeldbuis? Dan kan een outdoor Marshall Emberton II Bluetooth Speaker voor haarscherp geluid van pas komen.
-
Lainey Wilson @ De Roma 6 March 2025
-
Loreen @ Ancienne Belgique, Brussel
-
Luna @ Ancienne Belgique, Brussel
-
Casey McQuillen @ Ancienne Belgique, Brussel
-
Marcus and Martinus @ La Madeleine, Brussel
-
Silverstein @ Ancienne Belgique, Brussel
-
Thursday @ Ancienne Belgique, Brussel
-
John Cale @ Cirque Royale, Brussel
-
Emmy d'Arc @ Cirque Royale (04-03-25)
-
Alice Mae @ Het Depot, Leuven
-
Milo Meskens @ Het Depot, Leuven
-
David Kushner @ Ancienne Belgique, Brussel
-
J Appiah @ Vorst Nationaal, Brussel
-
Michael Kiwanuka @ Vorst Nationaal, Brussel
-
Plush Baby @ Botanique, Brussel
-
Hinds @ Botanique, Brussel
-
Alex Warren - Cheaper than Therapy Tour @ De Roma, Antwerpen
-
Johannes Genard @ Minard, Gent
-
J. Bernardt @ VierNulVier 2025, Gent