Rosa Marchant trad uit de schaduw dankzij ‘Het smelt’: “Spelen is een manier om mezelf te zijn”
Door Pickx
Deel dit nieuws
Rosa Marchant is vandaag 18 jaar oud, maar was 16 toen ze op de set stond van ‘Het smelt’, haar eerste echte acteerervaring en meteen een gigantisch schot in de roos. Ze speelt de dertienjarige Eva (de oudere versie van haar personage wordt vertolkt door Charlotte De Bruyne) die een noodlottige zomer meemaakt die haar voor de rest van haar leven zal tekenen. Haar vertolking werd internationaal geprezen – ze won de Special Jury Award voor Beste Acteerprestatie op het Amerikaanse Sundance Film Festival – en in eigen land werd ze, net als Charlotte De Bruyne, genomineerd voor een Ensor. Wanneer wij haar spreken, heeft ze er net haar laatste examen van het semester op zitten als eerstejaars aan de opleiding Film en Regie aan het KASK. Een vreemde ervaring voor haar, want in het middelbaar zat ze op een Steinerschool en dus had ze nog nooit een examenperiode gehad. “De opleiding is heel intens. Ik ben de hele tijd bezig. Het begin van het jaar was gek, want ik begon aan een opleiding en tegelijk kwam ‘Het smelt’ uit”, zegt ze.
Is het een opleiding die je altijd al wilde doen of ben je geïnspireerd geraakt door op de set te staan van ‘Het smelt’?
Rosa Marchant: “Ik ben er altijd wel in geïnteresseerd geweest, maar die ervaring heeft me zeker ook geïnspireerd. Het heeft me getoond dat ik zelf iets kan maken als ik dat wil. Alles op de set interesseerde me. Ik vond het leuk om naast de vrouw van het script te zitten en te zien hoe zij alles aanpakte, te vragen wat er nu zou gebeuren, hoe dit of dat heet… Ik vond het superleuk om ook een beetje deel te zijn van de crew.”
Het was je eerste acteerervaring, maar ik zie dat je ook in de kortfilm ‘Come, Sweet Death’ uit 2021 hebt gespeeld. Wat is daar het verhaal achter?
Rosa: “Dat heb ik gedaan tijdens het auditieproces voor ‘Het smelt’. Yolke (Van Aerde, de regisseur van de kortfilm, red.) studeerde toen aan het KASK, waardoor ik die opleiding ook al wat leerde kennen. Maar wat ik voor haar film deed, zou ik niet echt acteren noemen. Ik moest vaak dood spelen of dansen. Dat was wel heel leuk, het was een goede introductie in die wereld en Yolke is nu nog steeds een goede inspiratie voor me. Nu moet ik dezelfde opdrachten doen als zij, en bedenk ik me soms hoe goed zij dat deed.”
Klopt het dat je films bent beginnen verslinden toen je als tiener thuis zat met medische problemen?
Rosa: “Dat klopt. Ik heb redelijk lang in een soort isolatie geleefd en was veel alleen met mezelf, dus ik moest dingen zoeken die me interesseerden. Op een bepaalde manier ben ik daar blij om, want daardoor heb ik ontdekt dat ik graag lees en films kijk. Dat heeft me aangespoord om auditie te doen voor ‘Het smelt’.”
Welke films heb je toen ontdekt die je hebben geholpen?
Rosa: “Hmm, moeilijk (denkt lang na). Een van de films die ik heb gezien toen ik 14 was en die me heel erg is bijgebleven, is ‘Little Miss Sunshine’. Die inspireerde me omwille van de moed van het hoofdpersonage. Dat was super. Dat personage sprak me heel erg aan.”
Ook dat personage is, net als Eva, een underdog, natuurlijk. Je vertelde in eerdere interviews dat je je vroeger soms een buitenbeentje voelde. Is dat veranderd door met deze rol in de spotlights te staan?
Rosa: “Sowieso heeft ‘Het smelt’ me geholpen om meer zelfvertrouwen te hebben, gewoon al door de film te maken. Ja, dat heeft mijn leven wel veranderd, op een heel goede manier. Ik ben nog altijd dezelfde persoon, maar het is een beetje zoals Veerle (Baetens, red.) zei tijdens het draaien. Dat ze me pas echt kon zien als ik begon te spelen. Daarvoor stond ik altijd in een schaduw. Spelen was een manier om mezelf te kunnen zijn en dat heeft me zeker geholpen.”
Sterk voorgevoel
Tussen het draaien van de film en de première in België zat een kleine twee jaar. Hoe heb je die periode beleefd?
Rosa: “Ik heb vooral gewacht. Hoe langer het duurde, hoe meer ik zocht naar feedback en hoe gekker het idee werd dat de film echt door mensen bekeken zou worden. Want het was iets persoonlijks van ons, waar we lang en hard aan hadden gewerkt. We hebben met de cast en crew nog vaak afgesproken. Sundance was een mooi voorproefje. Daar werd ik meteen in het diepe gegooid. Het was de eerste keer dat ik over de film moest praten, en dan nog in het Engels!”
Hoe was het om jezelf voor de eerste keer op het grote scherm te zien? Herkende je jezelf erin?
Rosa: “Ja, en dat werd nog versterkt doordat Charlotte mijn manier van doen heeft nagespeeld. Daardoor werd ik me wel bewuster van veel trekjes die ik heb. Op de première in België keek ik er wel al anders naar. Hoe vaker ik keek, hoe meer ik een personage zag en minder mezelf. Zo kan ik objectiever kijken, wat ook leuk is. In het begin vond ik het ook gewoon leuk om te kijken hoe de anderen speelden, want dat is moeilijk in te schatten als je zelf ook aan het acteren bent.”
Het lijkt me moeilijk om tijdens het draaien te voorspellen hoe het publiek zal reageren. Had je meteen het gevoel dat het goed zat?
Rosa: “Ik heb wel altijd al een heel sterk voorgevoel gehad over de film. Ik was nog heel jong toen ik eraan begon, maar het voelde als iets dat ik moest doen. Ik kan het niet uitleggen. De rol voelde heel bijzonder aan. Ik vond het ook leuk om eraan te werken. Ik dacht toen nog niet echt aan het eindresultaat, maar wel aan het vele werk dat in elke stap kroop. Dat vond ik indrukwekkend. Het stelde me ook gerust dat Veerle de hele tijd wist wat ze deed.”
“Toen we naar Sundance gingen, was dat de eerste keer dat een publiek de film zou zien, buiten onze familie dan. Die andere cultuur, de andere taal, dat was wel heel eng. Die eerste keer zat ik naast Veerle, die op was van de stress. Dat was geen goed idee (lacht)!”
Je zegt dat Veerle altijd wist wat ze deed, maar in een interview met Metro zei ze zelf dat ze soms twijfelde aan haar eigen capaciteiten als regisseur. Ik vermoed dat daar op de set niets van te merken was?
Rosa: “Ik heb alleszins niets gemerkt. Ze wist echt wat ze wou. Omdat ze weet hoe het is om op de set te staan en door iedereen bekeken te worden, was ze ook een heel goede regisseur. Niet dat elke goede acteur automatisch een goede regisseur is, maar zij kon het echt wel. Ze was een beetje de mama van alle kinderen doorheen het proces. Ze zorgde goed voor ons. Wanneer ik iets niet luidop durfde zeggen voor de hele crew, zag zij aan mijn blik dat er iets scheelde. Ze was heel bezorgd en ik voelde me altijd veilig bij haar. Dat moest ook wel voor de moeilijkere scènes.”
Ik las dat de moeilijkste scène van de film bewust op het einde van de draaiperiode was ingepland. Was dat belangrijk voor je?
Rosa: “Ik denk het wel. Op die manier was ik al zodanig goed bevriend met de jongens dat ik hen ook kon vertrouwen. We wisten wat de scène inhield want we hadden die al gerepeteerd. Het was wel een constant dingetje in ons hoofd, dat die er nog zat aan te komen. Zo konden we ons erop voorbereiden. We hebben er ook veel over gepraat. Het belangrijkste was dat ik de jongens kon vertrouwen en dat was echt het geval.”
Na de prijs op Sundance volgde een nominatie voor de Ensors. Hecht je belang aan prijzen?
Rosa: “Ik vind het een heel groot compliment dat ik genomineerd mag zijn naast Charlotte, Annelore (Crollet voor ‘Wil’, red.), Cathalina (Geeraerts, voor ‘Holly’, red.)... Ik ben er heel blij mee, maar verwacht niet echt iets. Het zou wel leuk zijn als een Eva zou mogen winnen (lacht).”
‘Het smelt’ is vanaf 9 februari beschikbaar in de Pickx VOD-catalogus.
Gerelateerde onderwerpen
Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.
Lees meer over Films
-
Volg hier de TMF Awards!
Je leest het goed! De TMF Awards zijn terug en 25 jaar na de eerste editie belooft het opnieuw een onvergetelijke show te worden! Maak je klaar voor een throwback naar de 90s met verrassende prijsuitreikingen door je favoriete TMF VJ’s en spectaculaire optredens van Novastar, Praga Khan, Hooverphonic, Jessy van The MacKenzie, Jelle Van Dael van Lasgo, Nailpin, Janez Detd, Eden met Roos Van Acker en vele anderen. Jij zit op de eerste rij tijdens de liveshow op donderdag 31 oktober. Om 19u30 starten we met schoon volk op de Purple Carpet en om 20u vervolgen we met de TMF Awards. Kijk op tv via Pickx Showcase (kanaal 11), download de Pickx-app en kijk waar je ook bent of blijf gewoon hier en volg de livestream!
-
Nieuw in de VOD-catalogus: de fratsen van ‘Beetlejuice Beetlejuice’
In de Premium VOD-catalogus van Proximus vind je vanaf nu de film ‘Beetlejuice Beetlejuice’ terug, de film waarmee Tim Burton dit jaar het universum van zijn knotsgekke cultklassieker uit 1988 weer tot leven wekte.
-
Nieuw op Pickx+: reizen door Australië met Miriam Margolyes
Op Pickx+ kan je nu kijken naar de driedelige documentairereeks ‘Miriam Margolyes: Almost Australian’, waarin de Brits-Australische actrice een reis van twee maanden door het gigantische land maakt. De excentrieke en vaak hilarische Margolyes wil ontdekken wie de diverse inwoners van haar gekozen natie zijn.
-
‘It Ends with Us’ (VOD): Blake Lively als overlever van huiselijk geweld
De box office hit ‘It Ends With Us’, de adaptatie van de succesroman van Colleen Hoover, schetst een pakkend beeld van een vrouw die aan geweld probeert te ontsnappen. De film is nu beschikbaar in de VOD-catalogus van Pickx.
-
‘Lisa Frankenstein’ in VOD: wat deze verfilming anders maakt dan de andere
De tienerhorrorkomedie ‘Lisa Frankenstein’ landt in onze VOD-catalogus! Pickx ging na wat het regiedebuut van Zelda Williams, de dochter van de overleden acteur Robin Williams, anders maakt dan de andere Frankenstein-verfilmingen.
-
‘Grotesquerie’: een mysterieuze strijd tussen goed en kwaad
In ‘Grotesquerie’, de nieuwste horrordramaserie van meester van het genre Ryan Murphy, slaan een detective en een non de handen in elkaar om een sinister web te ontwarren. De serie is vanaf 23 oktober te vinden op Disney+.
-
De schokkende waarheid achter de nieuwe Netflix-thriller ‘Woman of the Hour’
De psychologische thriller ‘Woman of the Hour’ verschijnt vrijdag 18 oktober op Netflix. Anna Kendrick speelt Cheryl Bradshaw, een deelneemster aan een datingshow op tv die het pad kruist van een seriemoordenaar.
-
‘Nemesis’: Nederlandse thriller op Disney+
Op Disney+ kan je vanaf nu ‘Nemesis’ bekijken, de tweede serie van Nederlandse origine die door de streamingdienst werd geproduceerd na ‘Dat ene woord – Feyenoord’. Dit is waarom de spannende psychologische thriller je aandacht verdient.
-
Wat je moet weten voor je naar ‘MaXXXine’ (VOD) kijkt
De slasherfilm ‘MaXXXine’, die nu in de VOD-catalogus van Proximus te vinden is, is het derde deel in de cultfilmreeks van Ti West. De twee voorgaande films, ‘X’ en ‘Pearl’, hebben uiteraard een grote impact op de personages en het verhaal van ‘MaXXXine’, dus overlopen we nog eens alles wat je moet weten om mee te zijn. Opgelet: dit artikel staat vol spoilers!
-
‘Laatste Ronde’ in VOD: ook deze films draaien rond de tand des tijds
Het drama ‘Laatste Ronde’ landt in onze VOD-catalogus! De ontwapenende, authentieke film over verouderen en de onzekerheden die daarmee gepaard gaan, met o.a. Wim Opbrouck in de cast, wisselt humor af met bittere ernst, maar stemt bovenal tot nadenken. Pickx zocht en vond vijf films van gelijkaardig allooi.
-
De 22ste zoektocht naar ‘De Slimste Mens Ter Wereld’ gaat van start!
Vanaf maandag 14 oktober gaat het 22ste seizoen van ‘De Slimste Mens Ter Wereld’ van start op Play4. 34 kandidaten van allerlei pluimage, variërend van een bokser tot een Miss België, doen een gooi naar de felbegeerde titel. Een beknopte voorstelling.
-
‘The Pod Generation’ op Pickx+: een huwelijk tussen scifi en romantiek
De romantische futuristische film ‘The Pod Generation’ vermengt een fantasie over een nabije toekomst met een diepmenselijk liefdesverhaal. Wat gebeurt er wanneer een koppel tegen fundamentele verschillen botst? Het antwoord krijg je op Pickx+.
-
De Bisou Awards eren de beste influencers van België
Voor de allereerste keer worden de Bisou Awards, de prijzen voor influencers die positieve boodschappen de wereld in sturen, uitgedeeld. Afspraak op 16 oktober in het casino van Knokke, of op Pickx+, waar de ceremonie live te volgen is!
-
Horror in oktober met Pickx
Oktober is de griezelmaand bij uitstek, met als hoogtepunt voor horrorliefhebbers de vele ijzingwekkende films die jaarlijks rond Halloween te bekijken zijn. Fans van horror vinden spek voor hun bek in de catalogus van Pickx. Dit zijn onze filmtips voor het jaargetijde van de horror.
-
De TMF Awards: deze acts en prijzen kan je verwachten
Op 31 oktober is een icoon van de nillies terug, 25 jaar na de allereerste editie. De TMF Awards worden nog eens uitgereikt in Antwerp Expo, dat voor de gelegenheid omgetoverd wordt tot Zillion. Op die avond mag je je verwachten aan spetterende optredens van artiesten van toen en nu en uiteraard de uitreiking van de prijzen. Een overzicht.
-
Bruno Wyndaele is terug als quizmaster in ‘The Floor’ (VTM)
Ruim zes jaar nadat hij voor het laatst een eigen televisieprogramma had, is Bruno Wyndaele terug, en wel voor het format ‘The Floor’ op VTM. Dat is een grootschalige quiz – een quizmaster van het formaat van Bruno Wyndaele waardig – waarin elke ronde als een finale aanvoelt.
-
'Eileen' (VOD) en andere kijktips met Anne Hathaway
In de VOD-catalogus van Proximus vind je nu de thriller ‘Eileen’ terug, waarin Anne Hathaway een heerlijk manipulatieve rol speelt. We stellen je de film voor, net als deze andere topfilms waarin de actrice de show steelt.
-
‘Heartstopper’ op Netflix: het derde seizoen belooft spanning en sensatie
Het derde seizoen van de serie ‘Heartstopper’ is vanaf donderdag 3 oktober te zien op Netflix. Hier is alles wat je moet weten.
-
Awards en machtsstrijden op Pickx+ in oktober
De exclusieve zender Pickx+ pakt in de maand oktober uit met een nieuwe en een terug tot leven gewekte awardshow, naast een spannende serie en een hilarische film. Van de Bisou Awards tot ‘What we do in the shadows’: dit zijn onze kijktips.
-
Drama en studentenliefde te streamen in oktober
De streamingdiensten Netflix, Disney+ en Streamz komen naar goede gewoonte de komende maand op de proppen met niet te missen kijkvoer. We pikken de draad weer op van een tienerserie, een dramareeks en een Vlaamse jeugdreeks. Een overzicht van onze kijktips in oktober.