Muziek |
Pukkelpop trekt de deur weer achter zich dicht voor een jaar en kan terugkijken op alweer een meer dan geslaagde editie. Met in totaal 220 optredens op acht verschillende podia, een E-rena en tal van randanimatie kwam je als festivalganger wederom vele ogen te kort. Kon je er zelf niet bij zijn of wil je graag nog even nagenieten? Pickx VOD geeft je bij deze het beste medicijn tegen de heimwee of de fomo.
'T Hof van Commerce bewees op Pukkelpop dat ze na 25 jaar nog steeds een van de meest unieke en energieke acts in België zijn. Met hun typische West-Vlaamse flair en een mix van oude vertrouwde hits en hits van de toekomst - lees het hilarische “In De Chalet” met Timothée Chalamet - brachten Buzze en Kowlier de Main Stage moeiteloos tot leven. Ze sleurden het publiek mee in een optreden vol humor, nostalgie en bakken energie, waarmee ze nog maar eens bewezen waarom ze zo geliefd blijven.
Vreemde taferelen op zaterdag in de Dance Hall. Duizenden festivalgangers gingen er compleet uit hun dak voor een podium vol kinderen tussen de negen en dertien jaar. De kinderen waarover we spreken: internetsensatie Kabin Crew. Hun hit “The Spark” leverde de Ierse schoolgangers een allereerste internationaal concert op. Van stress was niks te merken, want met een attitude waarvan zelfs de grootste rappers hoge ogen zouden gooien, lieten ze de tent ontploffen. De hype waard? Oordeelt u vooral zelf.
Op vrijdagavond transformeerde Fontaines D.C. de Main Stage van Pukkelpop om tot een plek van pure muzikale intensiteit. Met een set vol rauwe energie en meeslepende melodieën wisten ze het publiek van begin tot eind te boeien. Hun onweerstaanbare podiumprésence en onverschrokken houding maakten elke seconde memorabel. Als er nog twijfel bestond over de status van de postpunkers als toekomstige headliner van de grote festivals, hebben ze die op Pukkelpop eigenhandig de nek omgewrongen.
De muzikanten van NAFT maakten er al vroeg op de dag een echt feestje van en zetten de toon voor de eerste échte festivaldag van Pukkelpop. Met hun unieke combinatie van techno en brass wisten ze het publiek al snel in beweging te krijgen, met behulp van een handvol eigen nummers en covers van onder andere FISHER, Push en Joyhauser. NAFT bewees dat een zweterige club vibe ook perfect werkt in de grote festivalsetting, en het publiek was hen daar meer dan dankbaar voor.
Wie zich eens goed kwaad wou maken op alles en iedereen, maar vooral op de wereld, die vond in grandson het ideale klankbord. In een handomdraai zette het Amerikaanse Duracellkonijn de Marquee in vuur en vlam. De aanvankelijke onverschilligheid in het publiek verdween als sneeuw voor de zon zodra de eerste rauwe beats door de tent galmden. Met zijn scherpe lyrics en denderende trapbeats schudde grandson iedereen wakker, terwijl moshpits als vanzelf ontstonden. Het was duidelijk dat hij met zijn krachtige boodschappen en ongefilterde energie een snaar raakte, en tegen het einde van zijn set stond de hele Marquee te koken.
Vorig jaar creëerde Pukkelpop met het mysterie rond Tarkastaja - dat uiteindelijk Clouseau bleek te zijn, je weet het nog wel - een heuse hype. Voor dit jaar toverde de organisatie een nieuw wit konijn uit zijn hoed: The Atomic Orchestra, een initiatief waarin de crème de la crème van het Vlaamse (en Nederlandse) muzieklandschap zich verzamelden om samen met een heus symfonisch orkest hun grootste hits te spelen. Over welke artiesten gaat het dan precies? Dat laten we je liever zelf ontdekken.