Deze pagina is niet beschikbaar omdat uw browser de nodige cookies niet accepteert.
10 Belgische autodesigners
Nieuws |
Sinds de laatste Minerva in 1939 de fabriek uitreed, heeft België geen écht eigen groot automerk meer. Toch zijn het Belgen die vandaag mee aan top van het autodesign staan en de meest exclusieve auto's een gezicht geven. Journalist Bart Lenaerts bundelde het verhaal van tien van hen, samen met een aantal zelden eerder geziene designschetsen in een opmerkelijke drietalig (Engels, Frans en Nederlands) boek 'Belgian Car Designers'. 10 erg verschillende mannen die allemaal een enorme impact op de auto-industri
Door Pickx
Deel dit nieuws
Sinds de laatste Minerva in 1939 de fabriek uitreed, heeft België geen écht eigen groot automerk meer. Toch zijn het Belgen die vandaag mee aan top van het autodesign staan en de meest exclusieve auto's een gezicht geven. Journalist Bart Lenaerts bundelde het verhaal van tien van hen, samen met een aantal zelden eerder geziene designschetsen in een opmerkelijke drietalig (Engels, Frans en Nederlands) boek 'Belgian Car Designers'. 10 erg verschillende mannen die allemaal een enorme impact op de auto-industrie hebben en dus ook op het dagelijks leven. Dit is hun verhaal !
Luc Donckerwolke
Luc Donckerwolke (45) gaf ons de Lamborghini Gallardo en Murciélago en blaast nu de Seat nieuw leven in. Donkerwolke heeft al een bewogen leven achter de rug. Tijdens zijn studies industrieel ingenieur werkte hij al als stagiair bij Peugeot. Twee jaar later stapte hij over naar Audi Design. Daar hield hij zich vooral bezig met het tekenen voor Audi maar hij zette ook een aantal Skoda's op papier. Hij ontwierp de Audi A4 Avant, de Audi R8 Le Mans, de Skoda Fabia en de Skoda Octavia.
In 1998 stapte Donckerwolke over naar Lamborghini, waarvoor hij de Murciélago, de Murciélago roadster en de Gallardo tekende. Vijf jaar later (2003) schopte hij het tot hoofd van de designafdeling bij Lamborghini.
Nog 2 jaar later stapte hij over naar Seat, waar hij de Italiaanse topdesigner Walter de Silva opvolgde. Bij Seat heeft hij onmiddellijk de Seat Ibiza onder handen genomen. Luc Donckerwolke werkt momenteel nog steeds bij Seat, al steekt hij niet onder stoelen of banken dat zijn hart nog steeds in Italië zit.
Video : Luc Donckerwolke over design
In 1998 stapte Donckerwolke over naar Lamborghini, waarvoor hij de Murciélago, de Murciélago roadster en de Gallardo tekende. Vijf jaar later (2003) schopte hij het tot hoofd van de designafdeling bij Lamborghini.
Nog 2 jaar later stapte hij over naar Seat, waar hij de Italiaanse topdesigner Walter de Silva opvolgde. Bij Seat heeft hij onmiddellijk de Seat Ibiza onder handen genomen. Luc Donckerwolke werkt momenteel nog steeds bij Seat, al steekt hij niet onder stoelen of banken dat zijn hart nog steeds in Italië zit.
Video : Luc Donckerwolke over design
Pierre Leclercq
De jonge designer Pierre Leclercq (1974) tekende als kind al auto's en droomde er al lang van om daarvan zijn job te maken. Jaren later blijkt zijn jongensdroom meer dan werkelijkheid geworden. Pierre Leclercq studeerde autodesign in Zwitserland en ging zich nadien vervolmaken in de VS. In augustus 2000 kon hij aan de slag bij BMW, waarvoor hij de spraakmakende X6 ontwierp. Daarmee was hij echter niet aan zijn proefstuk toe. Eerder al tekende hij ook al de X5, de eerste in een gloednieuw segment en een bijzondere uitdaging. Deze 'nieuwkomer' combineerde milieuvriendelijkheid en sportiviteit, ruimte en veiligheid, technisch vernuft en luxe.
Video : interview met Pierre Leclercq over de BMW X6 Concept
Video : interview met Pierre Leclercq over de BMW X6 Concept
Steve Crijns
Als kind droomde Steve Crijns er al van om auto's te ontwerpen. Later ging hij productdesign studeren, eerst in Antwerpen en nadien aan het Royal College of Art in Londen. Hij moest er bijklussen in restaurants en elke cent opzijleggen om zijn studies te bekostigen.
Crijns heeft zijn hard labeur wel kunnen verzilveren. Terwijl hij nog studeerde, werd hij al opgemerkt door sportwagenconstructeur Lotus. Zijn eerste taak bij Lotus was het interieur van de Esprit GT3 onderhanden nemen, wat meteen een groot succes was. Daarna volgde het ene projectna het andere. Zo werkte hij ook aan de V8 Esprit, de 340R en de Lotus Elise. Zijn laatste project was de Lotus Evora, een meer op luxe gestelde sportwagen.
Crijns heeft zijn hard labeur wel kunnen verzilveren. Terwijl hij nog studeerde, werd hij al opgemerkt door sportwagenconstructeur Lotus. Zijn eerste taak bij Lotus was het interieur van de Esprit GT3 onderhanden nemen, wat meteen een groot succes was. Daarna volgde het ene projectna het andere. Zo werkte hij ook aan de V8 Esprit, de 340R en de Lotus Elise. Zijn laatste project was de Lotus Evora, een meer op luxe gestelde sportwagen.
Jo Stenuit
Jo Stenuit is Assistant chief designer bij Mazda en heeft al een heel aantal conceptcars voor het merk getekend. Daarnaast is hij ook verantwoordelijk voor het interieurontwerp van de huidige Mazda's.
Dirk Van Braeckel
Dirk Van Braeckel (52) werkt momenteel bij het luxemerk Bentley. Zijn designstudies heeft hij gedaan aan het Royal College of Art in Londen. Om deze studies te kunnen betalen is hij gaan werken bij Ford. Toen Ford zag dat er in deze jongeman potentieel zat, hebben ze hem gesponsord om zijn studies te kunnen verder zetten. Na enkele jaren was het tijd voor iets anders. In 1984 stapte hij over naar Audi Design, waar hij de Audi A8 en A3 tekende en tot leven liet komen. In 1993 volgde een overstap naar Skoda, waar hij zijn bijdrage leverde aan de ontwikkeling van de Skoda Fabia en Octavia. In 2000 verkaste Van Braeckel naar Bentley, waar hij verantwoordelijk was voor de Bentley Continental GT (2004) en de recent geïntroduceerde Bentley Mulsanne.
Een toemaatje: Dirk van Braeckel rijdt naast de geraffineerde Bentley ook met een Audi A8 maar koestert, als het niet regent, eveneens zijn Jaguar E-type.
Video : Dirk van Braeckel over de Bentley Mulsanne 2009
Een toemaatje: Dirk van Braeckel rijdt naast de geraffineerde Bentley ook met een Audi A8 maar koestert, als het niet regent, eveneens zijn Jaguar E-type.
Video : Dirk van Braeckel over de Bentley Mulsanne 2009
Luc Landuyt
Luc Landuyt (62) heeft al een rijke loopbaan achter de rug. Hij stond ooit mee aan de wieg van de BMW Z1 en is momenteel Design Manager Large Cars bij Renault. Landuyt was de wegbereider voor de eerste generatie Belgische autodesigners. Zijn vakmanschap en integriteit worden hoog geprezen, maar bij het grote publiek is Landuyt nog steeds een grote onbekende.
Luc Landuyt ging aanvankelijk geneeskunde studeren, maar na twee jaar gaf hij er de brui aan en ging hij naar het hoger instituut voor productontwikkeling in Antwerpen. Toen deze studies en zijn legerdienst erop zaten, trok hij zoals vele anderen naar het Royal College of Art in Londen.
Daarna trok hij naar de ontwerpstudio's van Ford in Keulen. Toen Ford in 1985 de afdeling verplaatste naar Engeland, verkaste Landuyt naar BMW en tekende voor het Duitse merk de BMW Z1. Deze roadster is inmiddels een collector's item dat elke dag nog in waarde stijgt. Voor een goed onderhouden exemplaar betaal je al snel 25.000 euro.
In 1992 stapte Luc Landuyt over naar Renault. Na jarenlang 'chef de projet' te zijn geweest van het segment van de stads- en kleine gezinswagens, is hij sinds begin april verantwoordelijk voor de haute gamme van Renault. Een uitdaging die hem op het lijf is geschreven.
Luc Landuyt ging aanvankelijk geneeskunde studeren, maar na twee jaar gaf hij er de brui aan en ging hij naar het hoger instituut voor productontwikkeling in Antwerpen. Toen deze studies en zijn legerdienst erop zaten, trok hij zoals vele anderen naar het Royal College of Art in Londen.
Daarna trok hij naar de ontwerpstudio's van Ford in Keulen. Toen Ford in 1985 de afdeling verplaatste naar Engeland, verkaste Landuyt naar BMW en tekende voor het Duitse merk de BMW Z1. Deze roadster is inmiddels een collector's item dat elke dag nog in waarde stijgt. Voor een goed onderhouden exemplaar betaal je al snel 25.000 euro.
In 1992 stapte Luc Landuyt over naar Renault. Na jarenlang 'chef de projet' te zijn geweest van het segment van de stads- en kleine gezinswagens, is hij sinds begin april verantwoordelijk voor de haute gamme van Renault. Een uitdaging die hem op het lijf is geschreven.
Louis De Fabribeckers
Onder zijn look van jeune premier schuilt een non-conformistische designer: de Henegouwenaar Louis de Fabribeckers (1977) maakt het mooie weer bij het Italiaanse Carrozzeria Touring Superleggera, waar hij van auto's tekenen zijn beroep heeft gemaakt. Touring bestond al sinds de jaren '30 maar ging in 1966 ten onder aan de massaproductie. Toen het bedrijf begin 2006 werd overgenomen door de Nederlander Paul Koot, ging Louis De Fabribeckers er meteen als hoofddesigner aan de slag. Enkele bekende auto's die door deze jongeman zijn getekend: Maserati Bellagio Fastback, A8GCS Berlinetta en natuurlijk niet te vergeten Bentley Continental Flying Star. Zelf koestert De Fabribeckers de wens om eens een grote Alfa Romeo onder handen te nemen. "Iets in de stijl van de 6C’s van weleer. Met die grote, lange en forse neus. Zonder dan weer massief te zijn. Zoals de 2500 Freccia d'Oro bijvoorbeeld."
Marc Van der Haegen
Marc Van der Haegen startte zijn carrière op het Henry Van de Velde Instituut in Antwerpen, waarna hij zijn studies verder zette op het Fachhochschule für Gestaltung in het Duitse Pforzheim. Meteen daarna tekende hij een tijdelijk contract bij Opel. Vandaag werkt Marc nog altijd bij Opel en is hij inmiddels opgeklommen tot chief designer. Hij is de man achter het innovatieve design van de Opel Insignia, Astra en de recent vernieuwe Opel Meriva.
Jochen Paesen
Jochen Paesen ontwikkelde zijn interesse in auto's tekenen aan de British School of Paris. Nadien ging hij nog eens vier jaar studeren aan de Coventry University en trok daarna, zoals zoveel bekende autodesigners, nog naar het Royal College of Art in Londen. Zijn eerste job was bij Volkswagen, waar hij het interieur voor de VW Amarok tekende. Toen hij in 2006 de kans zag om voor BMW te werken, twijfelde hij geen moment.
Lowie Vermeersch
In Turijn werkte de 36-jarige Lowie Vermeersch uit het West-Vlaamse Meulebeke tot voor kort als directeur van de designafdeling van het prestigieuze Pininfarina, waar naast legendarische Italiaanse merken als Ferrari, Alfa Romeo of Maserati, ook Peugeot en Honda kind aan huis zijn. Vermeersch leidde er een team met daarin onder meer 20 ontwerpers, 20 computertechnici, een rist modellenbouwers en nog een handvol ingenieurs.
Vermeersch, een telg uit een bekende West-Vlaamse kunstenaarsfamilie (zijn vader is de schilder Rik Vermeersch, zijn grootvader de beeldhouwer José Vermeersch), studeerde industrieel design aan de technische universiteit in Delft. Al tijdens zijn studies klopte hij voor een stageplaats aan bij de befaamde Pininfarina-studio's in Turijn. In 2004 leverde hij er met de Nido zijn eerste volledige wagen af, een goeie zes jaar later stond hij er aan het hoofd van de designafdeling. Begin januari stapte Lowie Vermeersch op bij de beroemde Italiaanse ontwerpstudio.
Video : Lowie Vermeersch over de Duettottanta, een 'conceptcar' geïnspireerd door de legendarische Alfa Romeo Spider
Vermeersch, een telg uit een bekende West-Vlaamse kunstenaarsfamilie (zijn vader is de schilder Rik Vermeersch, zijn grootvader de beeldhouwer José Vermeersch), studeerde industrieel design aan de technische universiteit in Delft. Al tijdens zijn studies klopte hij voor een stageplaats aan bij de befaamde Pininfarina-studio's in Turijn. In 2004 leverde hij er met de Nido zijn eerste volledige wagen af, een goeie zes jaar later stond hij er aan het hoofd van de designafdeling. Begin januari stapte Lowie Vermeersch op bij de beroemde Italiaanse ontwerpstudio.
Video : Lowie Vermeersch over de Duettottanta, een 'conceptcar' geïnspireerd door de legendarische Alfa Romeo Spider
Video
Luc Donckerwolcke, Pierre Leclerc en Dirk Van Braeckel : drie Belgische topdesigners over hun leven en werk bij Bentley, Seat en BMW
Het boek 'Belgian Car Designers' telt 200 pagina's en is te bekijken en te bestellen (40 euro) via de website www.belgiancardesigners.be.
Het boek 'Belgian Car Designers' telt 200 pagina's en is te bekijken en te bestellen (40 euro) via de website www.belgiancardesigners.be.
Lees meer over Nieuws
-
De Warmste Week draait dit jaar rond eenzaamheid
De Warmste Week zet dit jaar de strijd tegen eenzaamheid centraal. 1 op de 2 Vlamingen voelt zich soms eenzaam door factoren zoals een gebrek aan sociaal vangnet, werkproblemen, afkomst of ziekte.
-
Proximus blijft tot 2027 dé referentie in België voor fans van de UEFA Champions League
Uitstekend nieuws voor Proximus-klanten: het bedrijf kondigt vandaag de verlenging van de uitzendrechten aan voor alle wedstrijden van de UEFA Champions League tot minstens 2027. De nieuwe overeenkomst laat Proximus toe het beste van het Europese clubvoetbal te blijven aanbieden via Pickx. Voetbalfans krijgen dankzij een nieuw competitieformat zelfs méér topmatchen voorgeschoteld.
-
Martine Tanghe, toonbeeld van professionaliteit, zelfs in haar laatste dagen
Martine Tanghe, het anker dat 42 jaar lang het gezicht was van de VRT-nieuwsdienst, heeft haar gevecht met kanker verloren. Ze had op 30 november 2020 voor het laatst het nieuws gepresenteerd en werd 67. Ze moest vechten voor haar plekje op de buis en groeide uit tot een ware coryfee van ‘Het Journaal’.
-
Weekoverzicht Challenger Pro League (3): Dagelijkse oefenwedstrijden, met nog twee CPL-clubs die eerste partij afwerken
Stilaan raken alle ploegen in de Challenger Pro League op dreef, nu de derde voorbereidingsweek op seizoen 2023-2024 is aangevat. Om helemaal bij te blijven, bundelen we daarom alle oefenwedstrijden van deze week in een handig overzicht.
-
De grootste sterren verschijnen op het podium tijdens Live Aid voor Oekraïne
In 1985 werd in het Wembley Stadion in London Live Aid op poten gezet, een van de grootste en bekendste benefietconcerten ooit. Dit jaar doen de grootste wereldsterren dat nog eens over, om hulp in te roepen voor de slachtoffers van de oorlog in Oekraïne. Pickx vertelt je alles wat er nu al geweten is.
-
Vijf podcasttips voor International Podcast Day
Er zijn nationale en internationale feestdagen voor zowat alles, van pannenkoeken tot bruine kroegen, maar op International Podcast Day wordt ook echt vanalles georganiseerd. Wat begon met een zes uur durende livestream op 30 september 2014 is uitgegroeid tot een jaarlijks event met sprekers van over de hele wereld, streams, een awardshow en tal van kleine events die door fans op poten worden gezet. Ter gelegenheid zet Pickx enkele podcasts in de kijker die genomineerd zijn voor de Podcast Awards.
-
DAZN breidt wereldwijde groei verder uit met overname Eleven Group
DAZN Group, een toonaangevend wereldwijd sportplatform, heeft vandaag een overeenkomst aangekondigd omtrent de overname van de mondiale sportmedia-activiteiten van de ELEVEN Group. De overeenkomst breidt de mogelijkheden van DAZN op het vlak van live sportstreaming uit en vestigt DAZN als wereldleider in deze snel evoluerende markt. De voordelen zijn drieledig.
-
15 jaar na Live Earth: Hoe de roep om actie wereldwijd weerklonk
Exact vijftien jaar geleden speelden op elf locaties over heel de wereld meer dan 150 bands en artiesten een optreden met één doel: de klimaatopwarming op de globale agenda zetten en bestrijden. Dit is het verhaal van Live Earth, een van de grootste wereldwijde evenementen ooit.
-
Minder plastic in onze natuur én in ons lijf, dat is waar ‘Mei Plasticvrij’ voor ijvert
De milieuproblematiek neemt diverse vormen aan, wat ook om diverse campagnes vraagt. Zo is er ‘Mei Plasticvrij’, waar enkele prominente mediafiguren hun medewerking aan verlenen. Proximus Pickx stelt ze aan jou voor.
-
Doof het licht uit respect voor het milieu tijdens ‘Earth Hour 2022’
De aarde warmt op, dat is intussen duidelijk. Heel wat mensen organiseren jaarlijks initiatieven om de bewustwording over het klimaat te stimuleren. Zaterdag dooft de hele wereld een uur lang alle lichten om het probleem én de oplossing van de klimaatverandering op de kaart te zetten. Ook de veggie challenge is een van de jaarlijkse activiteiten. Aan de hand van enkele documentaires kom je hier meer te weten over deze initiatieven!
-
Dit moet je weten over ‘De Jamies’: de online video awards
Sinds twee jaar werkt het Filmfestival van Oostende samen met Hurae, het creative agency van Kortrijkzaan Hannes Coudenys. Samen organiseren ze ‘De Jamies’. Daarbij wordt het werk van online creators bekroond. Dit jaar zijn onder meer Karrewiet, Average Rob, Bockie De Repper en Technopolis genomineerd in verschillende categoriën.
-
#IStandWithUkraine: hoe steun je de burgerslachtoffers van de Russische invasie in Oekraïne?
De wereld komt samen om Oekraïne te helpen. Ook België heeft zijn krachten gebundeld met deze golf van solidariteit voor het Oekraïense volk. Talrijke initiatieven zien het levenslicht, zoals de inzameling van voedsel en primaire levensbehoeften, gezondheidszorg, vervoer en opvang, enz. Het aantal initiatieven neemt hand over hand toe.
-
Meat Loaf (74) overleden: de ups en downs van zijn carrière
De ooit alomtegenwoordige en legendarische rockzanger Meat Loaf is afgelopen donderdag overleden op 74-jarige leeftijd. Dat bevestigt zijn management op sociale media. Tijd om terug te blikken op zijn carrière... met zijn hoogtepunten maar ook zijn kleine kantjes.
-
‘Dealer’ is meest genomineerde film op Ensors
De genomineerden voor de Ensors, de prijzen van de Vlaamse audiovisuele sector, zijn vandaag bekend gemaakt. Met 14 nominaties – een ongezien cijfer – is ‘Dealer’, het langspeeldebuut van Jeroen Perceval als regisseur, de grootste kanshebber op de uitreiking in maart.
-
Nu op Canvas: nieuwe docureeks 'Op slot'
Vorig jaar ging bijna heel de wereld op slot als gevolg van de Covid-19-pandemie. Ook België evolueerde tussen maart en eind september 2020 van wanhoop naar hoop en weer terug. In de driedelige Canvasreeks 'Op slot', te zien vanaf 7 december, onderzoekt VRT-journalist Michaël Van Droogenbroeck de maatschappelijke gevolgen van de coronacrisis in ons land aan de hand van getuigenissen van ondernemers en politici. Maar wie komt er allemaal aan bod in deze reeks en aan wat mag je je verwachten? Proximus Pickx blikt vooruit.
-
Conner Rousseau in ‘Het Huis’: "Ik ga niet over mij laten lopen"
Eric Goens kidnapte deze week een partijvoorzitter en sloot hem dan op … Excuseer, dat klopt niet. Eric Goens stal van een partijvoorzitter een gsm, gooide het onding in een kluisje en sloot dat af. 24 uur digitale quarantaine voor Conner Rousseau.
-
‘Margriet aan Zee’ wordt verlengd met een tweede seizoen
Ook volgende zomer zal de bulderlach van Margriet Hermans aan de kust te horen zijn, want na het succes van ‘Margriet aan Zee’ afgelopen zomer, kondigt Pickx aan dat er een vervolg komt.
-
Ade Adepitan meet de staat van onze planeet op, slingerend tussen hoop en vrees
In de driedelige documentairereeks ‘Climate Change – Ade on the frontline’ trekt de Britse journalist en rolstoelatleet Ade Adepitan op onderzoek uit om zo de gevolgen van de klimaatverandering overal ter wereld in kaart te brengen. Tegelijkertijd toont hij ook welke oplossingen er mogelijk zijn.
-
International Left Handers Day: ken je deze bekende linkshandigen al?
Jaren geleden werd er nog zwaar op neergekeken, maar ondertussen is linkshandig zijn al lang geen taboe meer. Meer zelfs: 13 augustus is uitgeroepen tot International Left Handers Day. De dag is in het leven geroepen om lefties in de kijker te zetten, maar ook om mensen bewust te maken van de alledaagse problemen waar linkshandigen mee te maken hebben omdat we leven in een wereld die ontworpen is voor rechtshandigen.
-
Antwerp Pride benadrukt de verwoestende kracht van woorden
Van 11 tot 15 augustus is Antwerpen gehuld in regenbogen! Vijf dagen lang wordt Pride gevierd in de Scheldestad, met verschillende evenementen ter ere van de LGBTQ-gemeenschap. En dit jaar ligt de nadruk op het thema #NotJustWords. “We vinden dat het welletjes is geweest met de groeiende onverdraagzaamheid op sociale media, zowel buiten als binnen de LGBTQIA+ gemeenschap”, klinkt het.