De 10 beste Japanse sportwagens van het moment!

Nieuws | De beste Japanse sportwagens van het moment

Door Pickx

Deel dit nieuws

Japanse automerken hebben enkele van de beste sportwagens aller tijden op hun naam staan: de Nissan Skyline, Honda NSX, Mazda RX-7, … Hoewel hun focus het voorbije decennium verschoven is naar groene mobiliteit, worden er in het land van de rijzende zon nog steeds enkele pareltjes geproduceerd. Met op kop de Lexus LFA (foto), een supercar wiens V10 met 560 pk speciaal ontworpen werd om te klinken als een snerpende F1-bolide. De prijs? 375.000 euro. Gelukkig zijn er ook goedkopere alternatieven...
 
 Schrijf je in op onze wekelijkse autonieuwsbrief !

Nissan GT-R

De Nissan GT-R biedt quasi dezelfde prestaties als de Lexus LFA, voor nog geen vierde van de prijs. Dankzij een V6 met twee turbo’s en 485 pk accelereert de GT-R in 3,5 seconden van 0 tot 100 km/h, terwijl de prijs beperkt blijft tot ‘slechts’ 86.800 euro. Dat vinden ze vooral in Duitsland maar niks, te meer omdat de GT-R Porsches rondetijden op de vermaarde Nürburgring keer op keer verbreekt. En dit jaar staat er nog een upgrade tot 530 pk op de planning…
 
 Schrijf je in op onze wekelijkse autonieuwsbrief !

Mitsubishi Lancer Evolution X

Mitsubishi klinkt misschien niet als een fabrikant van exotische sportwagens, maar niets is minder waar. In de jaren negentig won het Japanse merk immers vier rallywereldtitels op rij. De weerslag daarvan is nog steeds in het Mitsubishigamma aanwezig in de vorm van de Lancer Evolution X, een rallywagen voor de straat met vierwielaandrijving en (minstens) 295 turbo-pk’s. Maar evengoed met vier deuren, even veel zitplaatsen en een ruime koffer. Een auto die álles kan dus, verkrijgbaar vanaf 43.490 euro.
 
 Schrijf je in op onze wekelijkse autonieuwsbrief !

Subaru WRX STI

De eeuwige rivaal van de Mitsubishi Evo, zowel op het rallyparcours als op de openbare weg, is de Subaru Impreza WRX STI. Ook dit model is een afgeleide van een doodnormale gezinswagen, tegenwoordig verkrijgbaar als hatchback of als sedan. Met vergelijkbaar vermogen (300 pk), prijs (42.995 euro) en prestaties (0-100 km/h in 5,6 s) als de Mitsubishi, komt een keuze tussen de twee vooral neer op persoonlijke smaak. Een vierwiel aangedreven kruisraket met een praktische insteek krijg je hoe dan ook.
 
 Schrijf je in op onze wekelijkse autonieuwsbrief !

Mazda MX-5

De Mazda MX-5 is het levende bewijs dat een auto geen miljoen pk’s nodig heeft om een sportwagen genoemd te mogen worden. De enige vereisten blijken een gewillige, atmosferische benzinemotor, een lichtvoetig chassis en 700 km blauwe lucht boven je hoofd. Tel daarbij het gunstige prijskaartje van 23.550 euro en je begrijpt waarom de MX-5 de meest verkochte roadster aller tijden is. Bereikbaar rijplezier op z’n puurst.
 
 Schrijf je in op onze wekelijkse autonieuwsbrief !

Nissan 370Z

Nissan legt niet alleen met de GT-R de Duitse concurrentie het vuur aan de schenen, ook de 370Z neemt onze oosterburen in het vizier. Meer bepaald de Porsche Cayman, BMW Z4 en Audi TT, in een vergelijkbare motorisatie stuk voor stuk duurder dan de Japanse coupé, maar daarom niet noodzakelijk leuker. Met 331 atmosferische pk’s voor 42.750 euro biedt de driftgrage 370Z in ieder geval veel waar voor je geld.
 
 Schrijf je in op onze wekelijkse autonieuwsbrief !

Lexus IS-F

Nog zo’n Japanner die het graag tegen Duitsers opneemt: de Lexus IS-F. Als V8-sportsedan met 423 pk komt die immers pal in het vaarwater van de BMW M3 terecht. Je moet al van goeden huize zijn om dan niet kopje onder te gaan. De IS-F trekt ten strijde met een automaat met acht (!) versnellingen, een liter extra longinhoud (5 liter), en een topsnelheid die 20 km/h hoger ligt dan de op 250 km/h begrensde BMW. De Lexus kost met een prijskaartje van 73.610 euro wel zo’n 1500 euro meer. Aan jou de (hypothetische?) keuze.
 
 Schrijf je in op onze wekelijkse autonieuwsbrief !

Mazda 3 MPS

Wat krijg je als je een doordeweekse Mazda 3 voorziet van een 2,3 liter grote benzinemotor met een knoert van een turbo erop? Antwoord: de 260 pk sterke Mazda 3 MPS. Weg brave gezinswagen, welkom geschifte hot hatch. Nul tot 100 km/h vliegt voorbij in 6,1 seconden, de topsnelheid ligt op 250 km/h. Knalprestaties met andere woorden, en dat voor 31.500 euro – enorme luchthapper en dakspoiler inbegrepen.
 
 Schrijf je in op onze wekelijkse autonieuwsbrief !

Honda Civic Type-R

Bijna net zo snel als een Mazda 3 MPS, maar toch een totaal andere rijervaring: de Honda Civic Type-R. Ook deze pocket rocket start zijn leven als een normale hatchback, maar waar de Mazda extra prestaties zoekt in een dikke turbo, doet de Honda een beroep op een atmosferische tweelitermotor. Die geeft zijn piekvermogen van 201 pk pas prijs bij 7.800 toeren per minuut. Voer voor de puristen dus – vanaf 27.390 euro.
 
 Schrijf je in op onze wekelijkse autonieuwsbrief !

Mazda RX-8

De Mazda RX-8 is in vele opzichten een unieke sportauto. Zo is het de enige productiewagen ter wereld met een wankelmotor – een verbrandingsmotor met rotors in plaats van zuigers, die gemakkelijk 9.000 toeren per minuut draaien. Bovendien telt deze compacte coupé vier volwaardige zitplaatsen, allen goed bereikbaar via vier deuren, waarvan er twee in de averechtse richting openen. Dankzij een perfecte gewichtsverdeling, achterwielaandrijving en een potent onderstel was de RX-8 een van de meest gebalanceerde sportwagens op de markt – verleden tijd helaas, want sinds kort is hij uit de Belgische catalogus geschrapt.
 
 Schrijf je in op onze wekelijkse autonieuwsbrief !

Nieuw: onze wekelijkse nieuwsbrief!

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top