Deze pagina is niet beschikbaar omdat uw browser de nodige cookies niet accepteert.
In de ban van Tsjernobyl: een driedelige documentaire over de grootste kernramp ooit
Cultuur & kennis |
In de ban van Tsjernobyl is een reeks van VRT-journalist en Rusland-kenner Jan Balliauw over de ramp in de Oekraïense kerncentrale op 26 april 1986. De reeks sluit ook aan bij de actualiteit. Ze gaat over een ramp met een omvang die moeilijk te peilen is en een strijd tegen een onzichtbare vijand; in dit geval geen virus, maar radioactiviteit. De gevolgen en de emoties die ermee gepaard gingen, zijn in zekere zin te vergelijken met onze eigen realiteit vandaag.
Door Pickx

Deel dit nieuws
In de ban van Tsjernobyl wil op rationele manier nagaan waarom Tsjernobyl na 34 jaar nog altijd zoveel emoties oproept. Dat blijkt ook uit het succes van de bejubelde HBO-fictieserie Chernobyl, die Canvas aansluitend bij de eigen reeks in primeur op open net aanbiedt.
In de ban van Tsjernobyl gaat op zoek naar de realiteit achter die fictiereeks. In Oekraïne ontmoet Jan de mensen op wie de reeks gebaseerd is. Ooggetuigen vertellen hem wat ze die bewuste dag zagen en hebben meegemaakt, wat de gevolgen van de ramp waren op hun leven en gezondheid, welke mythen erover bestaan, waarom ze naar de fictiereeks van HBO hebben gekeken, of waarom ze er juist niet naar kunnen kijken.
Maar Jan trekt ook naar Wit-Rusland, waar 70% van de radioactieve neerslag van Tsjernobyl belandde. Hij praat er met slachtoffers die nog altijd in besmet gebied leven.
En hij staat ook stil bij de erfenis van Tsjernobyl: zijn de mensen die schuldig werden bevonden, terecht gestraft? Wat betekent de ramp voor de toekomst van kernenergie? En wat zal er gebeuren met de rampenzone?
In de ban van Tsjernobyl gaat op zoek naar de realiteit achter die fictiereeks. In Oekraïne ontmoet Jan de mensen op wie de reeks gebaseerd is. Ooggetuigen vertellen hem wat ze die bewuste dag zagen en hebben meegemaakt, wat de gevolgen van de ramp waren op hun leven en gezondheid, welke mythen erover bestaan, waarom ze naar de fictiereeks van HBO hebben gekeken, of waarom ze er juist niet naar kunnen kijken.
Maar Jan trekt ook naar Wit-Rusland, waar 70% van de radioactieve neerslag van Tsjernobyl belandde. Hij praat er met slachtoffers die nog altijd in besmet gebied leven.
En hij staat ook stil bij de erfenis van Tsjernobyl: zijn de mensen die schuldig werden bevonden, terecht gestraft? Wat betekent de ramp voor de toekomst van kernenergie? En wat zal er gebeuren met de rampenzone?
Het ondenkbare
Op 26 april 1986 gebeurde in Tsjernobyl het ondenkbare: tijdens een test ontplofte reactor 4 van de kerncentrale. De grootste nucleaire ramp uit de geschiedenis was een feit.
Tsjernobyl en kernenergie zijn thema’s die in het leven en de carrière van Jan Balliauw regelmatig terugkeren: hij groeide op in de schaduw van de koeltorens van Doel. Als beginnende journalist bracht hij verslag uit over Tsjernobyl (voor Radio Centraal en VPROradio) en later – in 2006 en 2011– is hij er ook effectief geweest in opdracht van de VRT.
In deze reeks gaat Jan Balliauw op zoek naar de ooggetuigen, de mensen die het vanop de eerste rij meemaakten, de mensen op wie de HBO-reeks gebaseerd is. Zo ontmoet hij een duiker die een prominente rol speelt in de serie, de helikopterpiloot die als eerste een beeld krijgt van de omvang van de vernietiging, maar ook een brandweerman die de stralingsziekte overleefde, en de operator die als laatste het paneel in de controlekamer van de ontplofte reactor bediende. Het zijn stuk voor stuk mensen die de nucleaire ramp van dichtbij hebben meegemaakt, of er de rechtstreekse gevolgen van ondergaan hebben.
Tsjernobyl en kernenergie zijn thema’s die in het leven en de carrière van Jan Balliauw regelmatig terugkeren: hij groeide op in de schaduw van de koeltorens van Doel. Als beginnende journalist bracht hij verslag uit over Tsjernobyl (voor Radio Centraal en VPROradio) en later – in 2006 en 2011– is hij er ook effectief geweest in opdracht van de VRT.
In deze reeks gaat Jan Balliauw op zoek naar de ooggetuigen, de mensen die het vanop de eerste rij meemaakten, de mensen op wie de HBO-reeks gebaseerd is. Zo ontmoet hij een duiker die een prominente rol speelt in de serie, de helikopterpiloot die als eerste een beeld krijgt van de omvang van de vernietiging, maar ook een brandweerman die de stralingsziekte overleefde, en de operator die als laatste het paneel in de controlekamer van de ontplofte reactor bediende. Het zijn stuk voor stuk mensen die de nucleaire ramp van dichtbij hebben meegemaakt, of er de rechtstreekse gevolgen van ondergaan hebben.

Sergej Volodin, helikopterpiloot
"Ik was er op de eerste dag, op de zesentwintigste. Ik heb dat beeld gezien zoals in de serie, maar dan een beetje erger. Nog erger. Natuurlijk. Reactor 4 - later heb ik ontdekt dat het reactor 4 was - bestond in feite niet meer."
Sergej Volodin
Terwijl hij boven de reactor vliegt, ziet hij hoe in de buurt mensen nog gewoon naar hun werk gaan, hoe kinderen aan het spelen zijn. Het is mooi weer, de mensen zijn buiten, en dat terwijl een gigantische hoeveelheid radioactiviteit in de lucht hangt.
Sergej Volodin
Terwijl hij boven de reactor vliegt, ziet hij hoe in de buurt mensen nog gewoon naar hun werk gaan, hoe kinderen aan het spelen zijn. Het is mooi weer, de mensen zijn buiten, en dat terwijl een gigantische hoeveelheid radioactiviteit in de lucht hangt.

Pjotr Chmil, brandweerman
"Toen zag ik het: een paddenstoelvormige vlam. Ik was op weg ernaartoe met de auto. We hadden geen idee van wat er gebeurd was."
Pjotr Chmil
Pjotr maakte deel uit van het brandweerkorps van de kerncentrale van Tsjernobyl. Hij was één van de eerste ooggetuigen: "Men vertelde ons altijd dat de reactor niet kon ontploffen. Wij stonden in voor het blussen van branden in de machinekamer, van kabels, maar we hadden nooit geoefend voor een brand in de reactor. Ik nam contact op met onze controlepost. Ik was op het dak. Daar zeiden ze: bescherm uw mensen, maar mijn mensen waren op het dak. Ik kon hen niet meer beschermen."
Pjotr Chmil
Pjotr maakte deel uit van het brandweerkorps van de kerncentrale van Tsjernobyl. Hij was één van de eerste ooggetuigen: "Men vertelde ons altijd dat de reactor niet kon ontploffen. Wij stonden in voor het blussen van branden in de machinekamer, van kabels, maar we hadden nooit geoefend voor een brand in de reactor. Ik nam contact op met onze controlepost. Ik was op het dak. Daar zeiden ze: bescherm uw mensen, maar mijn mensen waren op het dak. Ik kon hen niet meer beschermen."

Oleskej Breoes, operator
"Ik herinner me dat gevoel van enthousiasme, een soort ongepaste plechtigheid, de bereidheid om alles te doen, koste wat het kost. Dit wordt stralingseuforie genoemd."
Oleskej Breoes
Oleskej was operator in de controlekamer van de ontplofte reactor 4. De ochtend na de ontploffing ging hij gewoon naar zijn werk. Hij loste zijn collega’s van de nachtshift af die de ontploffing hadden meegemaakt en die in de HBO-serie een grote rol spelen. Velen van hen waren er toen al slecht aan toe. Oleksej liep door zijn werk die dag een hoge dosis straling op, maar hij overleefde het dankzij een jodiumpil die hij van een collega kreeg: "Iedereen die naast mij werkte, verkeerde zeer snel in slechte gezondheid. Iedereen moest overgeven. Ikzelf was misselijk maar moest niet overgeven."
Oleskej Breoes
Oleskej was operator in de controlekamer van de ontplofte reactor 4. De ochtend na de ontploffing ging hij gewoon naar zijn werk. Hij loste zijn collega’s van de nachtshift af die de ontploffing hadden meegemaakt en die in de HBO-serie een grote rol spelen. Velen van hen waren er toen al slecht aan toe. Oleksej liep door zijn werk die dag een hoge dosis straling op, maar hij overleefde het dankzij een jodiumpil die hij van een collega kreeg: "Iedereen die naast mij werkte, verkeerde zeer snel in slechte gezondheid. Iedereen moest overgeven. Ikzelf was misselijk maar moest niet overgeven."

Internationale fall-out
In de ban van Tsjernobyl onderzoekt in de reeks de gevolgen van de kernramp op langere termijn. In Oekraïne, maar ook in Wit-Rusland, waar 70% van de radioactieve neerslag van Tsjernobyl belandde. Dat heeft daar geleid tot een duidelijke verhoging van het aantal schildklierkankers.
Jan Balliauw: "De discussie (rond kernenergie) wordt nog moeilijker gemaakt door de onwetendheid van de mensen over radioactiviteit. Je ziet het niet, je ruikt het niet, en toch kan het zorgen voor kanker, de gevreesde ziekte. Toen ik in 2006 de zone rond Tsjernobyl bezocht en in mijn reportage een standup toonde met op de achtergrond de beroemde sarcofaag, kreeg ik meteen een bezorgde mail van de VRT-preventiedienst. Ze wezen me er terecht op dat ik hen niet had verwittigd dat ik in dergelijke gevaarlijke situaties ging werken. In 2011 had ik hen wel verwittigd, en kreeg ik een dosismeter mee. De totale opgelopen straling van twee dagen Tsjernobyl was evenveel als op de vliegtuigreis tussen Kiev en Brussel. De angst voor het onbekende leidt ook tot een irrationele angst. Iedereen wil zo snel mogelijk vluchten van de bron van radioactiviteit, waardoor soms eenvoudige maar efficiënte voorzorgsmaatregelen worden vergeten. Zo vermindert een eenvoudig stofmasker de blootstelling aan Cesium 137, de meest uitgestoten isotoop bij een kernramp."
In Wit-Rusland praat Jan met mensen die vandaag nog altijd leven in besmet gebied en peilt naar de gevolgen voor hun gezondheid en hun dagelijkse leven. De verhalen in Wit-Rusland zijn relatief onbekend, omdat je er als journalist maar moeilijk binnen geraakt.
Ook in Oostenrijk, meer dan duizend kilometer van Tsjernobyl, was er een aanzienlijke radioactieve besmetting door de kernramp. Oostenrijk is na Wit-Rusland het land met de meeste radioactieve fall-out. Daar spreekt Jan met mensen die in Spital am Pyhrn wonen, een van de meeste vervuilde gebieden in Oostenrijk.
Ook België kreeg zijn deel van de radioactieve wolk begin mei 1986. Het was minder erg dan in Oostenrijk, maar de passage van die wolk toonde aan dat de overheid nauwelijks zicht had op de radioactiviteit in de lucht en welke maatregelen genomen moesten worden. Een ongelukkig misverstand met weerman Armand Pien ondermijnde het vertrouwen van de bevolking nog meer in de communicatie van de overheid.
Jan Balliauw: "De discussie (rond kernenergie) wordt nog moeilijker gemaakt door de onwetendheid van de mensen over radioactiviteit. Je ziet het niet, je ruikt het niet, en toch kan het zorgen voor kanker, de gevreesde ziekte. Toen ik in 2006 de zone rond Tsjernobyl bezocht en in mijn reportage een standup toonde met op de achtergrond de beroemde sarcofaag, kreeg ik meteen een bezorgde mail van de VRT-preventiedienst. Ze wezen me er terecht op dat ik hen niet had verwittigd dat ik in dergelijke gevaarlijke situaties ging werken. In 2011 had ik hen wel verwittigd, en kreeg ik een dosismeter mee. De totale opgelopen straling van twee dagen Tsjernobyl was evenveel als op de vliegtuigreis tussen Kiev en Brussel. De angst voor het onbekende leidt ook tot een irrationele angst. Iedereen wil zo snel mogelijk vluchten van de bron van radioactiviteit, waardoor soms eenvoudige maar efficiënte voorzorgsmaatregelen worden vergeten. Zo vermindert een eenvoudig stofmasker de blootstelling aan Cesium 137, de meest uitgestoten isotoop bij een kernramp."
In Wit-Rusland praat Jan met mensen die vandaag nog altijd leven in besmet gebied en peilt naar de gevolgen voor hun gezondheid en hun dagelijkse leven. De verhalen in Wit-Rusland zijn relatief onbekend, omdat je er als journalist maar moeilijk binnen geraakt.
Ook in Oostenrijk, meer dan duizend kilometer van Tsjernobyl, was er een aanzienlijke radioactieve besmetting door de kernramp. Oostenrijk is na Wit-Rusland het land met de meeste radioactieve fall-out. Daar spreekt Jan met mensen die in Spital am Pyhrn wonen, een van de meeste vervuilde gebieden in Oostenrijk.
Ook België kreeg zijn deel van de radioactieve wolk begin mei 1986. Het was minder erg dan in Oostenrijk, maar de passage van die wolk toonde aan dat de overheid nauwelijks zicht had op de radioactiviteit in de lucht en welke maatregelen genomen moesten worden. Een ongelukkig misverstand met weerman Armand Pien ondermijnde het vertrouwen van de bevolking nog meer in de communicatie van de overheid.

Gevolgen op lange termijn
Wat precies de gezondheidsgevolgen op langere termijn van die radioactieve neerslag eind april en begin mei 1986 is moeilijk te meten. In 2006 sprak de wereldgezondheidsorganisatie over 4.000 doden, milieuorganisatie Greenpeace kwam op 93.000.
Maar het is duidelijk dat 34 jaar na de ramp de radioactiviteit nog niet is verdwenen, zeker niet in Wit-Rusland waar Jan kon vaststellen dat houtkachels soms kleine reactoren zijn door de verbranding van radioactief brandhout.
De ontplofte reactor is nog altijd niet ontmanteld, niemand weet hoe dat moet gebeuren. daarom werd met internationale steun een nieuwe boogconstructie over de oude 'sarcofaag' geschoven, omdat die instabiel aan het worden was. Het project kostte zo’n 2 miljard euro en beschermt de buitenwereld nu voor 100 jaar. Jan bezoekt de zogenaamde New Safe Confinement met de 85-jarige Valentin Koepni, de directeur van de oude sarcofaag.
Maar het is duidelijk dat 34 jaar na de ramp de radioactiviteit nog niet is verdwenen, zeker niet in Wit-Rusland waar Jan kon vaststellen dat houtkachels soms kleine reactoren zijn door de verbranding van radioactief brandhout.
De ontplofte reactor is nog altijd niet ontmanteld, niemand weet hoe dat moet gebeuren. daarom werd met internationale steun een nieuwe boogconstructie over de oude 'sarcofaag' geschoven, omdat die instabiel aan het worden was. Het project kostte zo’n 2 miljard euro en beschermt de buitenwereld nu voor 100 jaar. Jan bezoekt de zogenaamde New Safe Confinement met de 85-jarige Valentin Koepni, de directeur van de oude sarcofaag.

Ramptoerisme
De zogenaamde 'exclusiezone' rond de ontplofte kernreactor is na de HBO-serie populair geworden als toeristische bestemming. De Oekraïense president Zelenski wil het toerisme in de zone verder ontwikkelen om de wereld duidelijk te maken wat de effecten zijn van de ramp in 1986.
Niet iedereen is gelukkig met die inzet op het toerisme. Jan ontmoet Aleksandr Sirota die als 8-jarige werd geëvacueerd uit Pripjat, de stad van 50.000 inwoners die speciaal gebouwd was voor de werknemers van de kerncentrale. Hij probeert Pripjat virtueel weer tot leven wil brengen en vreest dat het toerisme het specifieke karakter van de dode stad zal ondermijnen. Maar hij herinnert zich ook nog goed hoe hij als kind van Pripjat behandeld werd.
"Het ging zelfs zover op school of op een oudervergadering, dat een moeder verontwaardigd was dat haar zoon aan dezelfde schoolbank zat als ik. Want ik kon verschillende radioactieve stoffen bevatten en haar zoon infecteren."
Aleksandr Sirota
Alexander vertelt hoe ingrijpend de gevolgen op sociaal en emotioneel gebied waren: "Ze vonden ons als voormalige inwoners van Pripjat niet echt leuk, ze waren bang, ze vonden ons anders, radioactief, ze vertelden dat we hun appartementen bezetten, hun werk innamen."
Niet iedereen is gelukkig met die inzet op het toerisme. Jan ontmoet Aleksandr Sirota die als 8-jarige werd geëvacueerd uit Pripjat, de stad van 50.000 inwoners die speciaal gebouwd was voor de werknemers van de kerncentrale. Hij probeert Pripjat virtueel weer tot leven wil brengen en vreest dat het toerisme het specifieke karakter van de dode stad zal ondermijnen. Maar hij herinnert zich ook nog goed hoe hij als kind van Pripjat behandeld werd.
"Het ging zelfs zover op school of op een oudervergadering, dat een moeder verontwaardigd was dat haar zoon aan dezelfde schoolbank zat als ik. Want ik kon verschillende radioactieve stoffen bevatten en haar zoon infecteren."
Aleksandr Sirota
Alexander vertelt hoe ingrijpend de gevolgen op sociaal en emotioneel gebied waren: "Ze vonden ons als voormalige inwoners van Pripjat niet echt leuk, ze waren bang, ze vonden ons anders, radioactief, ze vertelden dat we hun appartementen bezetten, hun werk innamen."

De erfenis
Tot slot staat Jan stil bij de erfenis van de ramp in Tsjernobyl: zijn de mensen die schuldig werden bevonden terecht gestraft? Wat zijn de gevolgen van de ramp voor het gebruik van kernenergie? En wat gaat er met de rampzone gebeuren?
Oleg Brjoechanov is de zoon van de toenmalige directeur van de kerncentrale, Viktor Brjoechanov. Die werd schuldig bevonden en belandde in de gevangenis. Oleg spreekt op zachte en serene toon over de HBO-reeks. Toch zegt hij dat zijn vader in realiteit helemaal anders was dan hij in de reeks wordt voorgesteld. Veel zachter, veel aangenamer en een graag geziene directeur. Oleg heeft met zijn vader nooit gesproken over diens periode in de gevangenis.
"Het was zo'n litteken in zijn hart dat ik het ongepast vond om hem erover aan te spreken."
Oleg Brjoechanov
Bekijk 'In de ban van Tsjernobyl' vanaf woensdag 15 april om 21u15 op Canvas, voorafgaand aan de fictiereeks 'Chernobyl', of waar je ook bent via proximuspickx.be of de Proximus Pickx-app. Via TV Replay bekijk je het programma tot 36 uur later wanneer jij wil!
Oleg Brjoechanov is de zoon van de toenmalige directeur van de kerncentrale, Viktor Brjoechanov. Die werd schuldig bevonden en belandde in de gevangenis. Oleg spreekt op zachte en serene toon over de HBO-reeks. Toch zegt hij dat zijn vader in realiteit helemaal anders was dan hij in de reeks wordt voorgesteld. Veel zachter, veel aangenamer en een graag geziene directeur. Oleg heeft met zijn vader nooit gesproken over diens periode in de gevangenis.
"Het was zo'n litteken in zijn hart dat ik het ongepast vond om hem erover aan te spreken."
Oleg Brjoechanov
Bekijk 'In de ban van Tsjernobyl' vanaf woensdag 15 april om 21u15 op Canvas, voorafgaand aan de fictiereeks 'Chernobyl', of waar je ook bent via proximuspickx.be of de Proximus Pickx-app. Via TV Replay bekijk je het programma tot 36 uur later wanneer jij wil!

Lees meer over Cultuur & kennis
-
Otto-Jan Ham duikt in de wereld van drugs met ‘Drugs dus’
Binnenkort kan je kijken naar het al vaak besproken reportageprogramma ‘Drugs dus’, waarin presentatoe Ott-Jan Ham een nuchtere kijk probeert te werpen op drugs in ons land. De eerste aflevering is vanaf 3 december beschikbaar op VRT Canvas en op VRT MAX. Dit is wat je mag verwachten.
-
Stream een legendarische boksmatch en een Marvel-topper in november
De streamingdiensten Netflix, Disney+ en Streamz komen naar goede gewoonte de komende maand op de proppen met niet te missen kijkvoer. Zo krijgen we een fel geanticipeerde boksaffiche, een wervelende spionagereeks en een Marvel-pareltje geserveerd. Een overzicht van onze kijktips in november.
-
Nieuw op Pickx+: reizen door Australië met Miriam Margolyes
Op Pickx+ kan je nu kijken naar de driedelige documentairereeks ‘Miriam Margolyes: Almost Australian’, waarin de Brits-Australische actrice een reis van twee maanden door het gigantische land maakt. De excentrieke en vaak hilarische Margolyes wil ontdekken wie de diverse inwoners van haar gekozen natie zijn.
-
Magnus blikt terug op 20 jaar uitzinnige muziek op Pickx+
Het is dit jaar twintig jaar geleden dat Magnus, de danceformatie van Tom Barman en C.J. Bolland, debuteerde met het album ‘The Body Gave You Everything’. Wat volgde was een dolle rit vol dolle shows en uitzinnige fans. In een exclusieve documentaire blikt Pickx terug op het verbluffende parcours van Magnus.
-
Eric Goens duikt derde keer achter de schermen van justitie in ‘Het Parket’
Documentairemaker Eric Goens legt in het derde seizoen van ‘Het Parket’ op Play4 het reilen en zeilen vast op de werkvloer van het parket in Leuven. In de openingsaflevering van morgen dompelen magistraten zich onder in de bittere realiteit van enkele hoofdbrekende zedenzaken.
-
Spannende thrillers en verfilmde kinderboeken in de tv-optie Pickx Mix
In augustus valt voor Proximus-abonnees met de tv-optie Pickx Mix heel wat te ontdekken. Van een (fictief) onderzoek naar de Japanse maffia tot een (waargebeurde) blik op de geschiedenis van Disney. Deze titels mag je niet missen.
-
Unieke verhalen in de Pickx Mix VOD-catalogus in augustus
De Pickx Mix VOD-catalogus puilt in augustus uit van de unieke verhalen, van de memoires van de vrouw van Elvis Presley en een waargebeurd verhaal van een doe-het-zelfbankier tot de levens van transgender sekswerkers. Dit vind je allemaal in de Pickx Mix VOD-catalogus in augustus.
-
Disney+ pakt uit met documentaire ‘Diane von Furstenberg: Woman in Charge’
Op Disney+ vind je nu de gloednieuwe, razend interessante documentaire ‘Diane von Furstenberg: Woman in Charge’ terug, over een Belgisch-Amerikaans mode-icoon. Ze kende naast successen ook diepe dalen en vertelt in de documentaire over hoe het allemaal nooit gebeurd zou zijn zonder de oneindige moed van haar moeder.
-
Spanning en mysterie in de tv-optie Pickx Mix in juli
Van een misdaadkomedie tot een documentairereeks die eeuwenoude mysteries probeert op te helderen: de tv-optie Pickx Mix heeft de komende maand alweer heel wat in petto voor Proximus-abonnees. Dit zijn onze kijktips voor juli in de tv-optie Pickx Mix!
-
‘.doc’ duikt in de bewoonde tunnels onder Las Vegas met ‘The Mole People Uncovered’
De ploeg van ‘.doc’, het documentairemagazine van Proximus, maakte een originele documentaire over mensen die in de letterlijke onderwereld van gokhoofdstad Las Vegas wonen. In gevaarlijke, donkere tunnels onder de casino’s vonden mensen onderdak na een resem vreselijke tegenslagen, en nu wordt hun bestaan helemaal bedreigd. Evy Gruyaert ging met hen praten.
-
‘Inspire’ dompelt je onder in de olympische queeste van Cynthia Bolingo
Op Pickx+ kan je vanaf 6 juni kijken naar de sportieve docureeks ‘Inspire’. Vijf afleveringen lang volg je daarin de voorbereidingen van de atlete Cynthia Bolingo voor de Olympische Spelen van 2024 in Parijs. Op haar weg naar de glorie passeert de sprintster langs verschillende iconische Belgische sporthelden.
-
De niet te missen programma’s op Pickx+ in mei
Van spannende Vlaamse fictie tot muziek en een bekroning van de beste films van het moment, dat is wat je in mei mag verwachten van de exclusieve zender Pickx+. Een overzicht van de programma’s die de komende maand je scherm sieren.
-
Van scifi tot nieuwe Vlaamse fictie: het kijkvoer van mei op streamingdiensten
Netflix, Disney+ en Streamz worden in de komende maand opnieuw aangevuld met enkele films, series en documentaires die je niet wil missen. Van ‘Atlas’, een ambitieuze sciencefictionfilm tot de terugkeer van ‘Bridgerton’ en ‘Welcome to Wrexham’ en tot een nieuwe Vlaamse fictiereeks: dit zijn onze kijktips.
-
Natuurpracht, liefde en een Gouden Palm in de Pickx Mix VOD-catalogus in mei
De Pickx Mix VOD-catalogus, waar abonnees met de tv-optie Pickx Mix exclusieve films en series kunnen vinden, wordt in mei opnieuw aangevuld met enkele niet te missen titels. Bekroond drama, natuurpracht en liefde: er is voor elk wat wils.
-
Van moordonderzoeken tot historische autopsieën: nieuw in de tv-optie Pickx Mix
Kijkers met de tv-optie Pickx Mix krijgen in de maand mei opnieuw heel wat nieuws te zien, van een langlopende Canadese misdaadserie en een ziekenhuisdrama tot een documentaire over de doodsoorzaak van historische koningen. Een overzicht van het nieuwe kijkvoer van mei.
-
Vier de natuur op Earth Day met deze kijktips
Vandaag vieren we Earth Day, een moment om stil te staan bij onze planeet en hoe we Moeder Aarde kunnen koesteren en beschermen. Pickx helpt je alvast op weg met deze kijktips.
-
Van prestigereeksen tot archeologie in april via Pickx Mix
Abonnees met de tv-optie Pickx Mix krijgen in april opnieuw enkele niet te missen series en documentaires voorgeschoteld op de zenders STAR Channel, BBC First en History Channel. Deze maand staan de prestigereeks ‘FROM’, drama ‘Truelove’ en docureeks ‘Secrets in the Sand’ op het menu.
-
Deze week op Pickx+: het ontstaan van een revolutionaire F1-hypercar
Pickx+ serveert deze week een nauwgezet gedocumenteerde kroniek van ambitie, technisch vernuft en branie, met de docureeks ‘Project One: A Milestone in Automotive History’.
-
Thrillers en technologie in maart op Pickx+
Op de exclusieve zender Pickx+ kijk je in maart naar Britse, Portugese en Zweedse thrillers, maar ook naar een documentaire achter de schermen bij een ambitieuze autobouwer. Een overzicht van de niet te missen nieuwe programma’s op Pickx+ in maart.
-
Dit mag je in maart verwachten in de Pickx Mix VOD-catalogus
Proximus-abonnees met de tv-optie Pickx Mix hebben toegang tot de exclusieve Pickx Mix VOD-catalogus. Daar zijn vanaf maart enkele nieuwe titels te vinden, van een komedie met Monica Bellucci tot een Franse animatiefilm over superhelden. Een overzicht van de nieuwigheden in de Pickx Mix VOD-catalogus in maart.