Malin-Sarah Gozin ziet positieve verandering in het filmlandschap: “Ik moest knokken, maar niet omdat ik een vrouw ben”
Door Pickx
Deel dit nieuws
Malin-Sarah Gozin: “Je moet rekenen dat het in België drie tot vijf jaar duurt om van de kiem van een idee naar een uitzending te gaan. Soms moet je maanden wachten op subsidies of financiering, ondertussen kan je dan op andere dingen doorwerken. Zo ben ik de afgelopen twee jaren met erg veel projecten tegelijk bezig geweest, zowel het bedenken en schrijven van mijn eigen ideeën als het ondersteunen van andermans reeksen als executive producer.”
We contacteerden je naar aanleiding van de Gracie Awards, die de schijnwerpers richten op televisie die door, met en voor vrouwen gemaakt is. Ben je zelf bewust bezig met het vertellen van vrouwelijke verhalen?
Malin-Sarah: “Nee, ik schrijf gewoon vanuit mijn eigen perspectief. Over ‘Clan’ zeiden heel wat mensen dat ze blij waren dat er eindelijk een serie kwam met een vrouwelijk vehaal, vrouwelijke hoofdrollen en vrouwelijke regisseurs, maar eigenlijk was dat niet mijn intentie. Ik ben opgevoed in een gezin met veel gelijkheid. Ik had nooit het gevoel dat mijn moeder in een rollenpatroon geduwd werd bijvoorbeeld. Daarom heb ik gelijkheid altijd vanzelfsprekend gevonden. Uiteraard is dat niet altijd zo, er zijn ook vrouwen met een ander verhaal, maar in mijn gezin zat het dus wel goed. Daarom heb ik ook niet echt dat strijdgevoel in me. Ik vond het altijd logisch dat ik met een getalenteerde vrouwelijke regisseur zou werken, net zoals ik het logisch zou vinden om met een getalenteerde man te werken. Ik ben niet bezig met quota, ik ga gewoon op zoek naar talent. Ik besef wel dat er anderen zijn voor wie gelijkheid niet vanzelfsprekend is en ik vind het belangrijk dat er in de hele industrie moeite gedaan wordt, maar ik zal bijvoorbeeld nooit vanuit een stug engagement kost wat kost een crew willen samenstellen met enkel vrouwelijke regisseurs en vrouwelijke DOP’s. Dat zou niet stroken met mijn buikgevoel.”
Setleven
Sommige vrouwen vinden net dat vragen over de combinatie van gezin en carrière te vaak aan hen gericht worden en niet vaak genoeg aan hun mannelijke collega’s. Vind je dat terecht?
Malin-Sarah: “Je moet zo’n vragen zowel aan mannen als aan vrouwen kunnen stellen, maar ik word in elk geval niet kwaad als men me vraagt hoe ik werk en gezin combineer. Ik vind dat belangrijk. Ik heb lang kinderloos gewerkt, maar nu heb ik een vierjarige. Sinds mijn dochter in mijn leven is, vind ik het erg waardevol om er voldoende tijd mee te kunnen doorbrengen. Ik wil niet over tien jaar het gevoel hebben dat ik alle belangrijke stappen heb gemist. Niets heeft het recht om dat van me af te nemen. Ik pleit ervoor dat de industrie voor iedereen evolueert naar iets dat makkelijker te combineren is met een actief gezinsleven.”
In andere interviews vertelde je al dat je niet op de barricades zal staan als feministe, maar dat je je wel zal uitspreken als je een onrecht ziet.
Malin-Sarah: “Dat Klopt. Voor de casting van de hoofdrol in een internationale filmproductie, een vrouw van eind 40 begin 50, hebben we lang over en weer gemaild met de co-producers. Ik merkte dat het lijstje van actrices steeds jonger werd, er stonden zelfs twintigers op want die actrices “lagen nu eenmaal goed in de markt”. Ik herinnerde hen eraan dat die leeftijd niet klopte voor het verhaal en kreeg als antwoord dat, aangezien we toch veel CGI nodig hadden voor special effects, we dat ook konden gebruiken om de actrice digitaal te verouderen. Ik was in shock en heb me toen niet bepaald ingehouden om dat dwaze idee uit hun hoofd te kloppen."
Knokken
Malin-Sarah: “Ik zie wel een verandering. Er zijn steeds meer reeksen en films waarin de personages ook oudere vrouwen zijn, ook al zijn looks nog altijd te belangrijk. Er zijn ook meer vrouwelijke schrijvers en regisseurs die hun verhalen beginnen te vertellen. Een voorbeeld is de reeks ‘Fleabag’ van Phoebe Waller-Bridge. Daar zit een scène in waarin mentruatiekrampen worden uitgebeeld als een metro vol mensen die op de maat van muziek stuiptrekkingen krijgen. Toen ik dat zag, dacht ik: dit zou je nooit zien in een serie die door een man is geschreven. Het zijn details, maar daaraan zie je wel dat er iets verandert.”
“In mijn persoonlijke ervaring heb ik ook nooit het gevoel gehad dat ik harder moest knokken omdat ik een vrouw ben. In het begin moest ik wel knokken om me te bewijzen omdat ik jong was en nog nooit een fictiescenario had geschreven, maar niet omdat ik een vrouw ben. Maar dat is mijn ervaring, ik weet dat er ook veel andere zijn. Anno 2021 heb ik zelfs het gevoel dat het op de internationale markt makkelijker is om als vrouw een verhaal te verkopen dan als man van middelbare leeftijd. Die moeten nu harder hun best doen om gehoord te worden.”
Zie je dat als iets positiefs of iets negatiefs?
Malin-Sarah: “Ik observeer het en ik ben gefascineerd door wat er gebeurt. Ik ben tegen elke vorm van discriminatie, maar ik zie ook dat bepaalde dingen die nu gebeuren belangrijke stappen zijn naar gelijkheid. Het is positief dat iedereen nu met die thema’s bezig is. Maar op een gegeven moment moeten we ze ook weer kunnen loslaten en gewoon op zoek gaan naar talent en goede verhalen.”
Heel wat jonge scenarioschrijvers kijken vast naar je op als rolmodel.
Malin-Sarah: “Dat zou mooi zijn (lacht). Ik krijg vaak vragen om een workshop of gastcollege te geven en als ik er tijd voor heb, wil ik altijd raad geven. Ik hoop absoluut dat de volgende generatie geïnspireerd raakt, dat ze opstaan en hun verhalen vertellen. Als er jongeren zijn die zich afvragen of ze daar wel een kans toe zullen krijgen omdat ze vrouwen zijn, dan hoop ik dat ik voor hen inderdaad een rolmodel kan zijn. Mijn raad is: ga er gewoon voor. Het is hard werken, los van hoe je eruit ziet. Je moet weten wat je wil vertellen en erin geloven, dan kan je anderen overtuigen. Als je dat doet, zou je geslacht niets mogen uitmaken.”
Ontdek ‘Tabula rasa’ nu op Netflix. Meer info over de tv-optie 'All Stars' (inclusief Netflix) of het Netflix-aanbod via Proximus Pickx vind je hier terug.
Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.
Lees meer over Series
-
Gezelligheid, een vleugje nostalgie en winters kokerellen in ‘Guten Appetit’!
In ‘Guten Appetit’ ontvangen topchefs Jeroen De Pauw en Wim Ballieu zes bekende Vlamingen in een Zwitserse chalet voor een gastronomische week vol verrassingen en nostalgie. De gasten beleven een culinaire reis die dierbare herinneringen oproept en nieuwe vriendschappen smeedt.
-
Nieuw: een duistere zoektocht in ‘Dark City: The Cleaner’
In ‘Dark City: The Cleaner’ gaat een beruchte seriedoder op zoek naar een moordenaar die hem lijkt na te bootsen. Deze Nieuw-Zeelandse serie is een uitstekende kijktip voor elke fan van gitzwarte mysteries. Je ziet het nu op STAR Channel, beschikbaar in de tv-optie Pickx Mix!
-
Dit is wat je in december te wachten staat op de streamingplatforms
Netflix en Disney+ hebben weer nieuw kijkvoer in de aanbieding in december.
-
‘Skeleton Crew’: de nieuwe Disney+ serie gebaseerd op het ‘Star Wars’-universum
Op dinsdag 3 december verschijnt op Disney+ een nieuwe serie gebaseerd op het ‘Star Wars’-universum: ‘Skeleton Crew’.
-
‘Life Happens’: een kersverse fictiereeks over het échte leven en het overleven
VTM lanceert in het voorjaar de nieuwe fictiereeks ‘Life Happens’, een herkenbaar drama over de uitdagingen van het dagelijkse leven.
-
Van moordende poetshulp tot non als detective: nieuw in de tv-optie Pickx Mix
Proximus-abonnees met de tv-optie Pickx Mix kunnen in de maand december weer uitkijken naar nieuw kijkvoer. Zo is er een Nieuw-Zeelandse misdaadserie over een moordende poetshulp. Onze kijktips!
-
Winters kokerellen, muziek en sensualiteit op Pickx+ in december
De exclusieve zender Pickx+ pakt in de maand december uit met drie producties van eigen bodem en een prikkelende Portugese misdaadserie waarin macht, sensualiteit en politiek in elkaar verstrengeld zijn. Een overzicht van het nieuwe kijkvoer dat je in december op Pickx+ kan ontdekken.
-
Otto-Jan Ham duikt in de wereld van drugs met ‘Drugs dus’
Binnenkort kan je kijken naar het al vaak besproken reportageprogramma ‘Drugs dus’, waarin presentatoe Ott-Jan Ham een nuchtere kijk probeert te werpen op drugs in ons land. De eerste aflevering is vanaf 3 december beschikbaar op VRT Canvas en op VRT MAX. Dit is wat je mag verwachten.
-
‘Lost Boys & Fairies’: een aangrijpend queer verhaal op Pickx+
Op Pickx+ kijk je vanaf vandaag naar de gelauwerde driedelige BBC-serie ‘Lost Boys & Fairies’, over een homokoppel dat wil adopteren. Met een vleugje melodrama zoomt de serie in op een thema dat niet alleen voor queer kijkers erg herkenbaar zal aanvoelen.
-
Seizoen 6 van ‘De Verhulstjes’ legt nadruk op het doordeweekse gezinsleventje
Fans van ‘s lands populairste jetsetfamilie kunnen zich opnieuw verheugen op de avonturen van Gert, Viktor, Marie en Ellen in het zesde seizoen van ‘De Verhulstjes’. Pickx maakt je alvast warm voor de nieuwe strapatsen van dé tv-vedetten van Play4.
-
Onversneden drama en snijdende spanning in derde seizoen van ‘Onder Vuur’
In het derde seizoen van ‘Onder Vuur’ krijgt het brandweerkorps van Post Oosteroever versterking van vier nieuwe jonge leden uit Post Noordhoek, en moeten enkele spuitgasten hun persoonlijke demonen en conflicten onder ogen komen.
-
‘Lost Boys & Fairies’ en meer op Pickx+ de komende maand
Op de exclusieve zender Pickx+ zijn de komende maand heel wat intrigerende series te bekijken, van de gelauwerde BBC-serie ‘Lost Boys & Fairies’ tot het distopische ‘The Plague’.
-
Stream een legendarische boksmatch en een Marvel-topper in november
De streamingdiensten Netflix, Disney+ en Streamz komen naar goede gewoonte de komende maand op de proppen met niet te missen kijkvoer. Zo krijgen we een fel geanticipeerde boksaffiche, een wervelende spionagereeks en een Marvel-pareltje geserveerd. Een overzicht van onze kijktips in november.
-
Van zombiedrama tot moordintrige: nieuw in de tv-optie Pickx Mix
Proximus-abonnees met de tv-optie Pickx Mix kunnen in de maand november weer uitkijken naar nieuw kijkvoer. Zo is er een spin-off van ‘The Walking Dead’ en een Britse misdaadserie over een moordonderzoek in een vervallen mijnstad. Dit zijn onze kijktips.
-
‘Grotesquerie’: een mysterieuze strijd tussen goed en kwaad
In ‘Grotesquerie’, de nieuwste horrordramaserie van meester van het genre Ryan Murphy, slaan een detective en een non de handen in elkaar om een sinister web te ontwarren. De serie is vanaf 23 oktober te vinden op Disney+.
-
‘Nemesis’: Nederlandse thriller op Disney+
Op Disney+ kan je vanaf nu ‘Nemesis’ bekijken, de tweede serie van Nederlandse origine die door de streamingdienst werd geproduceerd na ‘Dat ene woord – Feyenoord’. Dit is waarom de spannende psychologische thriller je aandacht verdient.
-
De 22ste zoektocht naar ‘De Slimste Mens Ter Wereld’ gaat van start!
Vanaf maandag 14 oktober gaat het 22ste seizoen van ‘De Slimste Mens Ter Wereld’ van start op Play4. 34 kandidaten van allerlei pluimage, variërend van een bokser tot een Miss België, doen een gooi naar de felbegeerde titel. Een beknopte voorstelling.
-
‘Heartstopper’ op Netflix: het derde seizoen belooft spanning en sensatie
Het derde seizoen van de serie ‘Heartstopper’ is vanaf donderdag 3 oktober te zien op Netflix. Hier is alles wat je moet weten.
-
Awards en machtsstrijden op Pickx+ in oktober
De exclusieve zender Pickx+ pakt in de maand oktober uit met een nieuwe en een terug tot leven gewekte awardshow, naast een spannende serie en een hilarische film. Van de Bisou Awards tot ‘What we do in the shadows’: dit zijn onze kijktips.
-
Drama en studentenliefde te streamen in oktober
De streamingdiensten Netflix, Disney+ en Streamz komen naar goede gewoonte de komende maand op de proppen met niet te missen kijkvoer. We pikken de draad weer op van een tienerserie, een dramareeks en een Vlaamse jeugdreeks. Een overzicht van onze kijktips in oktober.